Modul 3: Aktiviteter som bygger forståelse
Oversikt
Målet med denne modulen er å bli bevisst på hvordan man kan planlegge og gjennomføre aktiviteter som bygger forståelse. Vi skal bruke Tankeprosessene og tilhørende læringsstrategier i dette arbeidet.
Ressurser
- Artikkelen Elever på vei mot forståelse (pdf)
- Modulhefte (pdf), samme som i modul 1
- Film: Koble-utvide-utfordre (se B – Samarbeid)
- Presentasjon til modulen (PowerPoint)
Forberedelse for alle deltakerne
- Les målet for modulen nøye.
- Gjør A – Forarbeid før dere møtes til B – Samarbeid.
- Ta med modulheftet fra modul 1 til samlingene dersom dere ikke jobber digitalt.
Forberedelse for den som leder modulen
- Les gjennom hele modulen, og forbered deg på å lede B – Samarbeid og D – Etterarbeid.
- Se gjennom presentasjonen som skal brukes under gjennomføringa av modulen.
- For å gjennomføre en av aktivitetene i B – Samarbeid trenger deltakerne hvert sitt matpapir. Dette må du ta med til samlingen.
- Se filmen Koble-utvide-utfordre. Merk at filmen har norsk teksting som kan aktiveres (CC-ikonet).
- Gi deltakerne beskjed om å gjøre A – Forarbeid før dere møtes til B – Samarbeid, og minn dem på å ta med modulheftet fra modul 1 til samlingen.
A – Forarbeid
Les artikkelen Elever på vei mot forståelse. Artikkelen beskriver åtte tankeprosesser som dominerer når elevene bygger forståelse.
- Tenk på egen undervisning og beskriv en episode der du observerte at en elev gjorde én eller flere av tankeprosessene du leste om..
Ta med notatene dine til B – Samarbeid.
B – Samarbeid
Gruppearbeid knyttet til forarbeid (15 minutter)
Bruk notatene fra forarbeidet og diskuter sammen i grupper.
Oppsummer i plenum hva dere snakket om.
Faglig påfyll (25 minutter)
Gå gjennom innholdet i presentasjonen i fellesskap.
Gjennomfør aktivitetene som beskrevet.
Læringsstrategier som stimulerer tankeprosessene (25 minutter)
Gå gjennom innholdet i PowerPoint-presentasjonen i fellesskap.
Se filmen Koble-utvide-utfordre (6 min 53 s), og noter ned hvilke tankeprosesser elevene gjør (tankeprosessene er listet opp på side 8 i modulheftet). Merk at filmen har norsk teksting som kan aktiveres (CC-ikonet).
Del i plenum hvilke tankeprosesser dere observerte.
Planlegg egen undervisning (25 minutter)
Les om de tre læringsstrategiene på side 5–7 i modulheftet. Velg en av læringsstrategiene for utprøving med egne elever. Planlegg en aktivitet der dere bruker læringsstrategien. Aktiviteten skal gjennomføres med egne elever før D – Etterarbeid. Velg om dere jobber individuelt eller flere sammen.
C – Utprøving
Gjennomfør den planlagte aktiviteten der du bruker en av læringsstrategiene beskrevet i modulheftet.
- Under gjennomføringa skal du notere ned hvilke tankeprosesser du observerer at elevene «gjør» (refleksjonsarket s. 8 i modulheftet).
- Etter gjennomføringa skal du beskrive hva elevene sa og gjorde i de situasjonene hvor du observerte tankeprosesser (refleksjonsarket s. 9 i modulheftet).
Ta med refleksjonsarket til samling D – Etterarbeid.
D – Etterarbeid
Del erfaringer fra utprøvinga (20 minutter)
Bruk notatene på refleksjonsarket fra utprøvinga og del erfaringer i grupper. Hver gruppe noterer ned noen punkter fra diskusjonen som de vil dele med de andre gruppene.
Oppsummer i plenum (10 minutter)
Hver gruppe deler sine punkter med de andre.
Veien videre (10 minutter)
Tenk-par-del om hvordan tankeprosessene og læringsstrategiene kan brukes i framtidig undervisning.
I neste modul skal dere tilbake til oppdraget dere jobbet med i modul 1 og 2 og planlegge aktivitetene elevene skal gjennomføre i deres undervisningsopplegg. Se gjennom Introduksjon og A – Forarbeid i neste modul.