Modul 2N: Algoritmisk tenking i naturfag – 1
Oversikt
Målet med denne modulen er å bli kjent med hva som ligger i begrepet algoritmisk tenking og om det er noe nytt eller ikke i egen naturfagundervisning.
Ressurser
- Tekst: Algoritmisk tenking (udir.no)
- Refleksjonsark – algoritmisk tenking: pdf | Word
- Video: Exact Instructions Challenge (youtube.com)
- Sommerfuglbilder til tegneoppgaven (pdf)
- Oppgaveark til tegneoppgaven (pdf)
- Presentasjon til modulen (PowerPoint)
Forberedelse for alle deltakerne
- Les målet for modulen nøye.
- Gjør A – Forarbeid individuelt før dere starter med B – Samarbeid.
Forberedelse for den som leder modulen
- Les gjennom hele modulen, og forbered deg på å lede B – Samarbeid og D – Etterarbeid.
- Se gjennom PowerPoint-presentasjonen som skal brukes under gjennomføringa av modulen.
- Gi deltakerne beskjed om å gjøre A – Forarbeid individuelt før de starter med B – Samarbeid.
Forberedelse til B – Samarbeid:
- Skriv ut refleksjonsarket til hver deltaker.
- Skriv ut oppgavearket til hver deltaker.
- Skriv ut like mange sommerfuglbilder som det er deltakere. Det er to sommefugler på hver side, så kapp sidene i to. Deltakerne som skal jobbe i par skal ikke ha samme sommerfuglbilde.
- Alle deltakerne trenger blyant og viskelær.
A – Forarbeid
Les teksten Algoritmisk tenkning (udir.no).
Noter to eksempel der du tenker at elevene dine har brukt algoritmisk tenking i naturfag. Ta med notatene dine til B – Samarbeid.
B – Samarbeid
Faglig påfyll (5 min)
Gå gjennom sidene i presentasjonen.
Aktivitet 1: 20 spørsmål (20 min)
Se på bildearket med de 20 sommerfuglene i presentasjonen. Jobb i par.
Én skal i løpet av to minutter forsøke å finne ut hvilken sommerfugl den andre tenker på ved å stille inntil 20 ja/nei-spørsmål om utseendet til sommerfuglen (f.eks. «Er den blå?»), ikke om plasseringen («Er den på rad to?»). Bytt etterpå slik at begge har vært spørsmålsstiller.
Diskuter i par:
- Hva var gode spørsmål?
- Hva var dårlige spørsmål?
- Brukte dere andre lure strategier eller kan dere komme på noen nye?
Gjenta spørreleken slik at begge er spørsmålsstiller en gang til.
Diskuter i hvert par hvilke av nøkkelelementene i algoritmisk tenking dere brukte i denne oppgaven (inkludert diskusjonen mellom de to spørrerundene). Noter på refleksjonsarket i kolonnen «Aktivitet 1».
Oppsummer kort i plenum.
Faglig påfyll (10 min)
Å kunne lage presise instrukser er viktig både når man skal programmere en datamaskin eller skrive prosedyretekster i naturfag. Eksempler på prosedyretekster er fremgangsmåte på forsøk og bruksanvisninger.
Se videoen Exact Instructions Challenge (youtube.com) i plenum.
Aktivitet 2: Å lage nøyaktige oppskrifter (25 min)
Jobb i par, MEN pass på at den andre ikke ser bildet av sommerfuglen du får utdelt.
- Skriv ned en oppskrift på hvordan tegne vingemønsteret på sommerfuglen du får utdelt. (4 minutter)
- Én leser deretter opp oppskriften sin til sidemannen som forsøker å tegne vingemønsteret på den grå sommerfugl-skissen. Etterpå bytter dere roller. (2 x 3 min)
Diskuter i par (5 min):
- Var oppskriftene korrekte og nøye nok?
- Manglet det noe eller kom instruksjonen i feil rekkefølge?
- Hvordan kan de ev. forbedres?
Diskuter i par hvilke av nøkkelelementene i algoritmisk tenking dere brukte i denne oppgaven. (Tenk at dere hadde kjørt flere runder med testing av instruksjonen.) Noter på refleksjonsarket i kolonnen «Aktivitet 2». (5 minutter)
Del i plenum. (5 min)
Planlegg egen undervisning (20 min)
Ta utgangspunkt i den første aktiviteten «20 spørsmål». Lag en tilsvarende oppgave som passer for et tema du underviser i nå / skal undervise i snart. Aktiviteten skal prøves ut med elever (C – Utprøving), og dette må gjøres før D – Etterarbeid.
Bruk refleksjonsarket som støttestruktur i planlegginga. Hvilke nøkkelbegrep er aktuelle for aktiviteten og hvordan du kan tilrettelegge for disse?
Dere kan velge å jobbe individuelt eller flere sammen.
C – Utprøving
Gjennomfør den planlagte aktiviteten. Bruk figuren den algoritmiske tenkeren til å reflektere over:
- Hvilke av arbeidsmåtene som kjennetegner algoritmisk tenking så du hos elevene under aktiviteten?
Skriv ned eksempler og forbered deg på å dele disse når dere møtes til D – Etterarbeid.
D – Etterarbeid
Del erfaringer i grupper (20 min)
Diskuter i grupper på tre–fire personer de utforskende aktivitetene dere har prøvd ut med elever. Hver deltaker får i underkant av 10 minutter til å dele og få innspill.
Fortell kort om aktiviteten med fokus på nøkkelbegrepene og arbeidsmåtene i den algoritmiske tenkeren.
Oppsummer i plenum (15 min)
Hver gruppe oppsummerer noen erfaringer i plenum. Bruk plakaten som støtte.
Eksempler fra egen naturfagundervisning (20 min)
DIskuter i par om dere kan komme på andre eksempler fra egen naturfagundervisning der elevene har brukt algoritmisk tenking. Noter på refleksjonsarket i den siste kolonnen «Eksempel fra egen naturfagundervisning».
Del noen eksempler plenum.
Veien videre (5 min)
I neste modul skal dere få prøve ut en enkel programmeringsaktivitet som dere skal analysere i lys av prinsipper for algoritmisk tenking. Deretter skal dere tilpasse og prøve ut aktiviteten i egen undervisning. Se gjennom Introduksjon og A – Forarbeid i det som blir deres neste modul.