Modul 1: Hvorfor utvide klasserommet?
Oversikt
Målet med denne modulen er å skape forståelse for og gi erfaring med hvorfor lærer bør bruke flere læringsarenaer i undervisninga – utvide klasserommet.
Ressurser
- Skjema: Ulike måter å utvide klasserommet (pdf)
 - Skjema: Stedsanalyse (pdf | Word)
 - Presentasjon til modulen (PowerPoint)
 
Forberedelse for alle deltakerne
- Les målet for modulen.
 - Gjør A – Forarbeid individuelt før dere starter med B – Samarbeid.
 
Forberedelse for den som leder modulen
- Les gjennom hele modulen, og forbered deg på å lede B – Samarbeid og D – Etterarbeid.
 - Se gjennom PowerPoint-presentasjonen som skal brukes under gjennomføringa av modulen.
 - Gi deltakerne beskjed om å gjøre A – Forarbeid individuelt før de starter med B – Samarbeid.
 - Skriv ut skjemaene «Ulike måter å utvide klasserommet» og «Stedsanalysen» til hver deltaker, hvis de ikke jobber digitalt:
 
A – Forarbeid
Har du utvidet klasserommet?
- Hvilke arenaer utenfor klasserommet har du brukt i undervisninga?
 - Hvorfor brukte du disse?
 
Dersom du har utvidet klasserommet
- Bruk skjemaet «Ulike måter å utvide klasserommet» og plasser opplegget ditt i den raden som beskriver din måte best (selv om noen opplegg kan romme elementer fra flere, forsøk å finne ut hvilken av beskrivelsene i skjemaet som dominerer).
 
Noter ned tankene dine og ta med notatene dine til B – Samarbeid. De skal brukes i videre diskusjon.
B – Samarbeid
Oppsummer forarbeidet (10 min)
Gå sammen to og to og ta fram notatene fra forberedelsen og del med hverandre.
- Hvilke arenaer utenfor klasserommet dere har brukt i undervisninga?
 - Hvorfor brukte dere brukte disse?
 - Og hvor dere vil plassere det i skjemaet «Ulike måter å utvide klasserommet».
 
Del til slutt i plenum det dere har snakket om i grupper.
Aktivitet (50 min)
Jobb sammen tre og tre og gjennomfør aktiviteten med stedsanalyse.
Faglig påfyll (10 min)
Gå gjennom faglig påfyll.
Planlegg undervisningen (15 min)
Planlegg stedsanalyse – aktivitet som du skal gjennomføre med elever før D – Etterarbeid.
C – Utprøving
Gjennomfør den stedsanalysen med elevene dine.
Etter undervisning, noter stikkord på:
- Hvordan bidro aktiviteten til elevens motivasjon og læring?
 - Eksempler som du skal dele med dine kollega.
 
D – Etterarbeid
Del i grupper (20 min)
Hver person deler kort erfaringer fra utprøvinga og forteller om stedsanalysen, hva elevene gjorde og hvordan det fungerte.
Gruppen velger et eksempel de vil dele i plenum.
Oppsummer i plenum (10 min)
Hver gruppe forteller hva de snakket om.
Tenk-par-del (12 min)
Diskuter hvordan dere kan bruke utvidet klasseromsaktiviteter i din fremtidige undervisningspraksis.
Veien videre (3 min)
Se gjennom Introduksjon og A – Forarbeid i neste modul.