Modul 2: Overflatelæring versus dybdelæring
Oversikt
Målet med denne modulen er å skille mellom overflatelæring og dybdelæring og å reflektere over dette i egen undervisning.
Ressurser
- Presentasjon til modulen (PowerPoint)
- Skjema Overflatelæring/dybdelæring (pdf)
- Tekst om kongekrabben (pdf)
Forderedelse for alle deltakerne
- Les målet for modulen nøye.
- Gjør A – Forarbeid individuelt før dere starter med B – Samarbeid.
Forderedelse for den som leder modulen
- Les gjennom hele modulen, og forbered deg på å lede B – Samarbeid og D – Etterarbeid.
- Se gjennom presentasjonen som støtter dere i gjennomføringa av modulen.
- Gi deltakerne beskjed om å gjøre A – Forarbeid før dere starter med B – Samarbeid.
Forberedelse til B – Samarbeid:
- Skriv ut et eksemplar av Tekst om kongekrabben (pdf) som skal brukes til høytlesning.
- Skriv ut skjemaet Overflatelæring/dybdelæring (pdf) til alle deltakerne.
A – Forarbeid
Les gjennom beskrivelsene av overflatelæring og dybdelæring i skjemaet til Sawyer. Reflekter over følgende, og ta notater:
- Velg et eksempel fra egen undervisning der elevenes læring passer med en eller flere av beskrivelsene av overflatelæring. Begrunn hvorfor.
- Velg et eksempel fra egen undervisning der elevens læring passer med en eller flere av beskrivelsene av dybdelæring. Begrunn hvorfor.
Ta med deg notatene til B – Samarbeid.
B – Samarbeid
Oppsummer forarbeidet (15 minutter)
Bruk Sawyer-skjemaet og notatene fra A – Forarbeid og del refleksjoner i grupper på tre–fire personer:
Oppsummer i plenum der hver gruppe deler det de har snakket om.
Elevaktivitet og refleksjon (15 minutter)
Tenk at du er i elevrollen. Gjør lytteaktiviteten fra undervisningsopplegget Bærekraftig naturmangfold (naturfag.no). Den som leder modulen leser opp en tekst om kongekrabben. De andre lukker øynene, lytter og prøver å huske hvilke dyr og planter den spiser.
Ta fram skjemaet fra forarbeidet. Tenk på lytteaktiviteten om kongekrabben og se på skjemaet. Hvilke av beskrivelsene i skjemaet opplevde dere at aktiviteten legger til rette for? Diskuter i grupper og del i plenum.
Faglig påfyll (5 minutter)
Gå gjennom sidene i presentasjonen.
Elevaktivitet og refleksjon (15 minutter)
Tenk at du er i elevrollen. Les påstandene på grubletegningen på lysark 28 i PowerPoint-presentasjonen. Hvilken påstand du er mest enig i, og hvorfor?
Diskuter i grupper (5 minutter)
Tilbake i lærrollen. Diskuter først i grupper og del deretter i plenum:
- Hvilke beskrivelser i skjemaet opplever du at grubleoppgaven legger til rette for?
- Legger grubleoppgaven til rette for flere beskrivelser av dybdelæring enn leseaktiviteten gjorde? I så fall, hvorfor?
Oppsummer (5 minutter)
Diskuter i grupper påstandene i presentasjonen. Hvilken påstand er du mest/minst enig i?
– Og hva betyr dette for undervisninga di?
Forbered utprøving (15 minutter)
Finn en ferdig grubletegning eller lag en egen som passer til ei økt i din egen undervisning. Mer info om grubletegninger finner dere på naturfag.no/grubletegninger.
Etter utprøving skal du bruke skjemaet Overflatelæring/dybdelæring og vurdere hvilke av beskrivelsene som passer best med elevenes læring i denne aktiviteten, og hvorfor.
C – Utprøving
Finn en ferdig grubletegning eller lag en egen som passer til ei økt i din egen undervisning. Mer info om grubletegninger finner dere på naturfag.no/grubletegninger.
Etter utprøving skal du bruke skjemaet Overflatelæring/dybdelæring og vurdere hvilke av beskrivelsene som passer best med elevenes læring i denne aktiviteten, og hvorfor.
D – Etterarbeid
Diskuter i grupper (20 minutt)
- Hvordan gikk det da du gjennomførte oppgaven med grubletegningen?
- Hvilke av beskrivelsene på skjemaet passer best med elevenes læring i denne økta, og hvorfor?
Oppsummer i plenum (10 minutt)
Oppsummer i plenum der hver gruppe forteller hva de snakket om.
Tenk-par-del (10 minutter)
Hvordan kan du bruke skjemaet til Sawyer i fremtidig undervisningspraksis?
Veien videre (5 minutter)
Neste modul handler om kjennetegn på dybdelæring.
Se gjennom Introduksjon og A – Forarbeid i neste modul.