Modul 2: Tilbakemeldinger som fremmer læring
Oversikt
Målet med denne modulen er å bli bevisst på viktigheten av gode tilbakemeldinger. Dere skal også kunne optimalisere og utvikle tilbakemeldinger til elever for å fremme læring.
Ressurser
- Artikkel: Tilbakemeldinger som fremmer læring (pdf)
- Presentasjon til modulen (PowerPoint)
Forberedelse for alle deltakerne
- Les målet for modulen nøye.
- Gjør A – Forarbeid individuelt før dere starter med B – Samarbeid.
Forberedelse for den som leder modulen
- Les gjennom hele modulen, og forbered deg på å lede B – Samarbeid og D – Etterarbeid.
- Se gjennom presentasjon til modulen. Den bruker dere som støtte til gjennomføringa.
- Gi deltakerne beskjed om å gjøre A – Forarbeid individuelt før de starter med B – Samarbeid.
A – Forarbeid
Les artikkelen Tilbakemeldinger som fremmer læring (pdf). Noter 2-3 punkter som sier noe om viktigheten av gode tilbakemeldinger til elevene.
Reflekter over følgende spørsmål:
- Hvordan tolker du forskjellen mellom de to ulike typene tilbakemeldinger?
- Hvordan tilrettelegger du for vurdering når du planlegger din egen undervisning?
B – Samarbeid
Oppstart (15 minutter)
Bruk presentasjonen til å gå gjennom målet med og innholdet i denne økta..
Alle får 10 minutter til å gå gjennom notatene sine fra A – Forarbeid.
Gruppearbeid knyttet til forarbeid (10 minutter)
Gå sammen i grupper på tre-fire personer. Diskuter følgende spørsmål:
- Hvordan tolker dere forskjellen mellom de to ulike typene tilbakemeldinger?
- Hvordan tilrettelegger dere for vurdering når dere planlegger egen undervisning?
- Hvorfor er gode tilbakemeldinger viktig for å fremme elevenes læring?
- Hva kjennetegner gode tilbakemeldinger?
Knytt erfaringer fra egen praksis til teori (20 minutter)
Her skal dere reflektere over egen praksis i lys av artikkelen dere har lest. Ta utgangspunkt i disse spørsmålene, og diskuter i gruppene:
- Hva skal til for å lykkes med å gi gode framovermeldinger til elevene?
- Er det noen som har praktiske tips og verktøy de bruker i sitt vurderingsarbeid knyttet til tilbakemeldinger?
Del praktiske tips og verktøy i plenum.
Planlegge undervisning (30 minutter)
Jobb i grupper og planlegg ei undervisningsøkt med fokus på gode tilbakemeldinger til elevene. Økta må bestå av en oppgave/aktivitet til elevene som skal vurderes.
Elevarbeidene vurderes med fokus på gode tilbakemeldinger. I vurderingsarbeidet skal dere bruke et av verktøyene som ble delt i gruppa, eller et av verktøyene på Utdanningsdirektoratets side Egenvurdering, elevinvolvering og involvering av lærlinger (udir.no).
Gjennomfør undervisningsøkta i en matematikk- eller naturfagtime før D – Etterarbeid.
C – Utprøving
Under utprøvingen av den planlagte undervisningsøkta skal du fokusere på tilbakemeldingene du gir til elevene.
D – Etterarbeid
Del erfaringer i grupper (20 minutter)
Jobb i samme grupper som under B – Samarbeid. Del erfaringer fra utprøvingen med hverandre. Fortell kort om arbeidet som ble gjort i utprøvingen.
- Hvordan fokuserte du på å gi gode tilbakemeldinger?
- Hva lykkes du med, og hva ser du kunne vært gjort annerledes?
Gruppa skal velge to «grep» de lyktes med. «Grepene» må være relatert til gode tilbakemeldinger.
Oppsummer i plenum (15 minutter)
Gruppene deler «grepene» med hverandre,
Veien videre (10 minutter)
Informer om veien videre og se gjennom Oversikt og A – Forarbeid i neste modul.