Modul 3: Bygge elevenes naturfaglige kapital

Oversikt

Tidsbruk hele modulen: 150 minutter + utprøving med elever

Målet med denne modulen er å øve på å planlegge undervisning som bygger elevenes naturfaglige kapital.

Ressurser

Forberedelse for alle deltakerne

  • Les målet for modulen nøye.
  • Gjør A – Forarbeid individuelt før dere starter med B – Samarbeid.

Forberedelse for den som leder modulen

  • Les gjennom hele modulen, og forbered deg på å lede B – Samarbeid og D – Etterarbeid.
  • Se gjennom PowerPoint-presentasjonen som skal brukes under gjennomføringa av modulen.
  • Gi deltakerne beskjed om å gjøre A – Forarbeid individuelt før de starter med B – Samarbeid.

Forberedelse til B – Samarbeid:

  • Forbered deg på å vise filmene
    • The science capital teaching approach
    • Traileren til Skjelvet. (Skjelvet har 15-års aldersgrense.)
  • Skriv ut til deltakerne, hvis de ikke jobber digitalt:
    • Å bygge naturfaglig kapital: Glimt fra en naturfagstime (2)
    • Velg en av bildesamlingene Energi eller Helse. Ved utskrift kan det være en fordel å laminere bildene for gjenbruk.

A – Forarbeid

15 minutter
Individuelt

Svar på følgende refleksjonsspørsmål:

  • I hvilken grad knytter du undervisninga til elevenes hverdag?
  • I de tilfellene du eventuelt har gjort dette:
    • Hvilke eksempler, opplevelser eller kontekster brukte du?
    • Hvilke områder i læreplanen var det du jobbet med da?

Ta notatene med til B – Samarbeid.

B – Samarbeid

90 minutter
Grupper og plenum

Oppsummer forarbeid (15 min)

Bruk notatene fra forarbeidet og diskuter i grupper:

  • I hvilken grad knytter du undervisninga til elevenes hverdag?
  • I de tilfellene du eventuelt har gjort dette:
  • Hvilke eksempler, opplevelser eller kontekster brukte du?
  • Hvilke områder i læreplanen var det du jobbet med da?

Oppsummer i plenum hva dere har snakket om.

Aktivitet (20 min)

  • Be hver person velge seg et bilde som de mener illustrerer noe viktig ved begrepet energi/helse.
  • Deltakerne går sammen i par og forteller hverandre hvorfor de valgte akkurat dette bildet. Deltakerne forbereder seg på at de skal fortelle hvorfor samarbeidspartneren valgte akkurat dette bildet.
  • Hvert par går sammen med et annet par og danner grupper på fire. Alle i gruppa forteller kort hvorfor partneren valgte akkurat dette bildet. Videre skal gruppa velge et av bildene og forklare hvordan dette illustrerer noe viktig ved begrepet energi/helse.
  • Hver gruppe viser fram sitt bilde og forklarer hvorfor de mener akkurat dette illustrerer noe viktig ved begrepet energi/helse.   

Faglig påfyll (45 min)

1.    Vis filmen The science capital teaching approach (3:17).

  • Refleksjonsspørsmål: Hvilke grep gjør lærerne i filmen for å knytte realfag nærmere elevenes hverdag?
  • Etter filmen: Diskuter refleksjonsspørsmålet i par (5 min)

2.    Arbeid sammen i grupper med leseoppdraget til Å bygge naturfaglig kapital i praksis. Glimt fra en naturfagtime (2). (15 min).

  • Leseoppdrag: Marker i teksten der dere mener at læreren retter elevenes oppmerksomhet mot naturfagets relevans i elevenes egen hverdag.
  • Oppsummer i plenum hva dere snakket om i gruppene (5 min).

3.    Vis traileren til Skjelvet og diskuter i grupper:

  • På hvilke måter kan eksempelet knyttes til undervisning i naturfag?


Planlegg egen undervisning (15 min)

Velg et tema du snart skal undervise i og gjennomfør aktiviteten «velg et bilde som du mener illustrerer noe viktig ved begrepet …»

Refleksjonsspørsmål:  

  • På hvilken måte tenker du at denne aktiviteten tar utgangspunkt i elevenes naturfaglige kapital?
  • Bidrar aktiviteten til å bygge/utvide elevenes naturfaglige kapital? Hvorfor/hvordan?

C – Utprøving

Undervisningsøkt / del av undervisningsøkt
Individuelt

Gjennomfør den planlagte aktiviteten og svar på refleksjonsspørsmålene etter undervisninga. Ta med notatene til D – Etterarbeid.

D – Etterarbeid

30 minutter
Grupper og plenum

Del erfaringer i grupper (20 min)

Diskuter i små grupper:

  • Hvordan synes du det fungerte å bruke elevenes interesser og erfaringer som utgangspunkt for undervisninga?
  • Hvordan opplevde du elevenes engasjement?
  • Hvordan kan vi ta i bruk et større register av elevenes naturfaglige kapital?

Oppsummer i plenum (10 min)

Hver gruppe deler med de andre deltakerne: Hvordan kan vi ta i bruk et større register av elevenes naturfaglige kapital?