Modul 1: Utforsking
Oversikt
Målet med denne modulen er å bli kjent med og oppmerksom på utforskende arbeidsmåter. Utforskende arbeidsmåter handler om å få barna til å undre seg, reflektere, sette ord på egne tanker, og gjøre undersøkelser preget av lek.
Rammeplanen
Natur, miljø og teknologi
Barnehagen skal bidra til at barna
- opplever, utforsker og eksperimenterer med naturfenomener og fysiske lover.
Antall, rom og form
- Fagområdet handler om å oppdage, utforske og skape strukturer og hjelper barna til å forstå sammenhenger i naturen, samfunnet og universet
Ressurser
- Fagtekst: Utforskende arbeidsmåter i barnehagen (pdf)
- Forsøk: Elektrisk krydder (forskerfrø.no)
Forberedelse for alle deltakerne
- Les målet for modulen nøye, og se raskt gjennom modulen (A–D).
- Gjør A – Forarbeid før du møter på B – Samarbeid.
Forberedelse for den som leder modulen
- Les gjennom hele modulen, og forbered deg på å lede B – Samarbeid og D – Etterarbeid.
A – Forarbeid
Les teksten Utforskende arbeidsmåter i barnehagen (pdf). Tenk gjennom om du har sett barn i utforskende lek/aktivitet i avdelinga du jobber i. Skriv ned et par eksempler, og ta disse med til B – Samarbeid.
B – Samarbeid
Gruppearbeid (25 minutter)
Den som leder modulen deler deltakerne inn i grupper. Del eksemplene dere noterte i forarbeidet og diskuter i 15 minutter. Deretter oppsummerer dere i fellesskap i 10 minutter.
Forberede utprøving (10 minutter)
Forbered aktiviteten Elektrísk krydder (forskerfrø.no), to og to sammen. Denne aktiviteten skal dere prøve ut med barna i C – Utprøving. Fordel arbeidsoppgavene som å skaffe utstyr, dele barna inn i grupper og hvem som gjør hva. Diskuter hvordan dere kan sikre at aktiviteten blir utforskende. Det kan være lurt at dere observerer hverandre og noterer reaksjoner og utsagn fra barna.
C – Utprøving
Gjennomfør aktiviteten Elektrísk krydder (forskerfrø.no) som planlagt i B – Samarbeid.
D – Etterarbeid
Erfaringsdeling i grupper (30 minutter)
Del erfaringer i grupper på tre–fire personer. Reflekter over følgende:
- Hva gjør aktiviteten dere har gjennomført til en utforskende aktivitet? Hver gruppe skal notere tre erfaringer fra utprøvinga.
- Diskuter hvordan disse erfaringene også kan brukes i matematisk utforskning.
Veien videre (5 minutter)
Neste modul er Samtaler og spørsmål. Se gjennom Oversikt og A – Forarbeid i modulen.