Modul 2: Hvordan observere?
Oversikt
Ressurser
- Skjema: Observasjonsrammeverket (pdf)
- Skjema: Steinatlas (pdf)
Andre atlas finnes naturfag.no/atlas - Presentasjon til modulen (PowerPoint)
Forberedelse for alle deltakerne
- Les målet for modulen.
- Gjør A – Forarbeid individuelt før dere starter med B – Samarbeid.
Forberedelse for den som leder modulen
- Les gjennom hele modulen, og forbered deg på å lede B – Samarbeid og D – Etterarbeid.
- Se gjennom PowerPoint-presentasjonen som skal brukes under gjennomføringa av modulen.
- Gi deltakerne beskjed om å gjøre A – Forarbeid individuelt før de starter med B – Samarbeid.
- Skriv ut skjemaene «Observasjonsverktøy» og «Steinatlas» til hver deltaker, hvis de ikke jobber digitalt:
A – Forarbeid
Denne modulen handler om å legge vekt på observasjon i undervisninga.
I skjemaet «Observasjonsrammeverk» beskrives:
- observasjonsevnen med fire egenskaper: å legge merke til, å koble observasjoner til teori, å registrere observasjoner, å beholde engasjement.
- nivå på observasjonsevnen, fra begynner til ekspert
Studer skjemaet og tenk over:
- Hva legger du vekt på i din undervisning
- Hvilket nivå beskriver dine elever best
Noter ned tankene dine, og ta med notatene dine til B – Samarbeid. De skal brukes i videre diskusjon.
B – Samarbeid
Oppsummer forarbeidet (10 min)
Gå sammen tre til fire personer, og ta fram notatene fra forberedelsen og del med hverandre.
Med utgangspunkt i observasjonsrammeverket:
- Hva legger du vekt på i din undervisning?
- Hvilket nivå beskriver dine elever best?
Del til slutt i plenum det dere har snakket om i grupper
Faglig påfyll (5 min)
Gå gjennom faglig påfyll.
Elevaktivitet 1 – inne (20 min)
Jobb sammen tre og tre og gjennomfør aktiviteten med å bli kjent med steinatlas.
Faglig påfyll (10 min)
Gå gjennom faglig påfyll.
Elevaktivitet 2 – ute og inne (30 min)
Jobb sammen tre og tre og gjennomfør aktiviteten med å øve på å observere stein som geologer.
Refleksjon (5 min)
Reflekter over aktivitetene dere nettopp har gjennomført – bruk observasjonsskjemaet og vurder aktivitetene
Oppsummering (5 min)
Gå gjennom oppsummeringene
Planlegg undervisninga (10 min)
Planlegg undervisning – ta i bruk et av atlasene på www.naturfag.no/atlas eller lag et selv som hjelper elever til å øve på observasjon, og gjennomfør med elever før D – Etterarbeid.
C – Utprøving
Gjennomfør observasjonsaktiviteten med elevene dine
Etter undervisning, bruk observasjonsskjemaet og noter stikkord på:
- hvordan observerte elevene (som nybegynnere, underveis eller eksperter)?
- velg noen eksempler som du deler med dine kollegaer
D – Etterarbeid
Del i grupper (10 min)
Hver person deler kort erfaringene sine fra utprøvinga og forteller om observasjonsaktiviteten og hva elevene gjorde og hvordan det fungerte.
Gruppen velger et eksempel de vil dele i plenum.
Diskuter i grupper (5 min)
Bruk observasjonsskjema, og diskuter hvordan deres elever observerte.
Oppsummer i plenum (10 min)
Hver gruppe forteller hva de snakket om.
Tenk-par-del (12 min)
Hvordan kan dere bruke observasjonsrammeverket i din fremtidige undervisningspraksis.
Veien videre (3 min)
Velg en ny modul som dere vil jobbe videre med.
Se gjennom Introduksjon og A – Forarbeid i neste modul.