Modul 2: Elevintervju
Oversikt
Målet med denne modulen er å få erfaring med elevintervju som verktøy for å få innblikk i elevenes tenkning og forståelse.
Oppgaver og elevsvar i denne modulen er knyttet til forståelse av likhetstegnet. Dere får innblikk i ulike oppgaver som kan avdekke misoppfatninger og eksempler på elevsvar som kan tyde på at elevene er i misoppfatninger.
Ressurser
- Utdrag fra Alle Teller! McIntosh, A. (2007): Gjennomføring av elevintervju (pdf)
- Presentasjon til modulen (PowerPoint)
- Oppgaver: Diagnostiske oppgaver knyttet til likhetstegnet (pdf)
Forberedelse for alle deltakerne
- Les målet for modulen nøye.
- Gjør A – Forarbeid individuelt før dere starter med B – Samarbeid.
Forberedelse for den som leder modulen
- Les gjennom hele modulen, og forbered deg på å lede B – Samarbeid og D – Etterarbeid.
- Se gjennom PowerPoint-presentasjonen. Den kan du bruke som støtte til gjennomføring av samlinga. Gjør eventuelle endringer i presentasjonen. Er dere få, kan det eksempelvis være naturlig å kutte oppsummering i plenum.
- Gi deltakerne beskjed om å gjøre A – Forarbeid individuelt før de starter med B – Samarbeid.
- Gjør avtale med en kollega om å notere under oppsummering av diskusjonen i D – Etterarbeid.
- Kopier Diagnostiske oppgaver knyttet til likhetstegnet til deltagerne.
A – Forarbeid
Les utdraget Gjennomføring av elevintervju.
Svar på følgende refleksjonsspørsmål, og ta med notatene til B - Samarbeid:
- Hva er hensikten med elevintervju?
- Hva er lurt å tenke igjennom før intervjuet?
- Hvilke spørsmål kan det være lurt å starte intervjuet med?
- Hva tror du vil være den største utfordringen for deg i gjennomføringen av elevintervju?
B – Samarbeid
Oppsummer forarbeidet i grupper (30 minutter)
Bruk notatene fra forarbeidet og diskuter i grupper på tre–fire personer:
- Hva er hensikten med elevintervju?
- Hva er lurt å tenke igjennom før intervjuet?
- Hvilke spørsmål kan det være lurt å starte intervjuet med?
- Hva tror du vil være den største utfordringen for deg i gjennomføringen av elevintervju?
Oppgaver knyttet til likhetstegnet (30 minutter)
Løs oppgavene i Diagnostiske oppgaver knyttet til likhetstegnet individuelt.
Ta utgangspunkt i spørsmålene nedenfor og diskuter i grupper:
- Hvilke typer oppgaver tror dere at eleven vil løse riktig?
- Hvilken type feilsvar kan dere få på de ulike oppgavene?
- Hvilken tankegang ligger bak?
- Hvilke spørsmål kan egne seg i et elevintervju for å få tak i elevenes tenking?
Velg én oppgave dere tror vil være utfordrende for elevene, og presenter den i plenum.
Analyser elevsvar (15 minutter)
Diskuter elevsvarene i plenum, med bakgrunn i gruppediskusjonene.
Planlegg elevintervju (25 minutter)
Planlegg elevintervju der dere skal undersøke elevenes forståelse av likhetstegnet.
Velg to-tre elever dere vil intervjue.
- Velg minst en oppgave dere tror elevene vil få til.
- Velg oppgaver dere tror vil være utfordrende for de ulike elevene.
- Tenk igjennom hvilke elevsvar dere vil få på de ulike oppgavene.
- Tenk igjennom gode oppfølgingsspørsmål.
Planlegg hvordan dere vil gjennomføre elevintervjuene.
- Dokumentere elevenes tanker (notater/lydopptak).
- Legg til rette for at elevene får en fin opplevelse.
- Ikke vis hva dere tenker om elevenes resonnement under intervjuet – la elevene få stå for snakkingen.
C – Utprøving
Gjennomfør planlagt elevintervju. Legg til rette for at eleven får en god opplevelse. Noter underveis eller bruk lydopptak.
En måte å gjennomføre intervjuet på er Newmans analyse:
- Kan du lese spørsmålet for meg? (Lese)
- Hva spørres det etter i oppgaven? (Forstå)
- Kan du fortelle meg en måte å finne svaret på? (Bearbeide)
- Kan du vise meg hvordan du fant svaret og si meg hvordan du går fram for å finne det? (Beskrive framgangsmåte)
- Kan du nå skrive svaret på oppgaven? (Avkode)
Analyser resultatene av elevintervjuene, sett i lys av litteratur og diskusjoner.
D – Etterarbeid
Del erfaringer i grupper (20 minutter)
Gå sammen i grupper med tre–fire personer og del erfaringene fra utprøvingene.
Hver gruppe noterer et par momenter som skal deles i plenum.
- Hva ga elevintervjuene svar på?
- Hvilke misoppfatninger ble avdekt?
- Hvordan skal informasjonen brukes?
- Hvor og når kan disse misoppfatningene være et problem?
Diskuter og oppsummer i plenum (10 minutter)
Hver gruppe presenterer momentene de har valgt.
Refleksjon rundt elevintervju som metode (30 minutter)
Diskuter (noen av) spørsmålene i kollegiet, og prøv å bli enig om felles praksis for din skole/nettverk.
- Hvilke erfaringer har dere gjort dere ved å bruke elevintervju til å avdekke elevenes tenking?
- For hvilke typer elever mener dere elevintervju egner seg?
- For hvilke typer oppgaver mener dere elevintervju egner seg?
- Hvilke utfordringer ser dere med metoden?
- Hvordan kan tankene med elevintervju videreføres og implementeres som en naturlig del av undervisningen deres?
En i kollegiet noterer konklusjonene om felles praksis. Diskuter hva dere gjør videre med dokumentet.