Modul 1: Diagnostisk undervisning
Oversikt
Målet med denne modulen er å få erfaringer med diagnostisk undervisning som metode for å få fram ulike misoppfatninger og overgeneraliseringer i matematikk. Modulen gir innblikk i ulike oppgaver som kan avdekke misoppfatninger, og inneholder eksempler på elevsvar som kan tyde på at elevene er i misoppfatninger.
Ressurser
- Utdrag: Introduksjon til diagnostisk undervisning i matematikk (pdf)
- Presentasjon til denne modulen (PowerPoint)
- Film: Telle med 0,3 fra 0,3 (youtube.com)
- Transkripsjon: Telle med 0,3 fra 0,3 Transkripsjon (Word)
Forberedelse for alle deltakerne
- Les målet for modulen nøye.
- Gjør A – Forarbeid individuelt før dere starter med B – Samarbeid.
Forberedelse for den som leder modulen
- Les gjennom hele modulen, og forbered deg på å lede B – Samarbeid, C – utprøving og D – Etterarbeid.
- Se gjennom PowerPoint-presentasjonen. Den kan du bruke som støtte til gjennomføring av samlinga.
- Gi deltakerne beskjed om å gjøre A – Forarbeid individuelt før de starter med B – Samarbeid.
- I denne modulen er det ikke utprøving med elever. I økt C – Utprøving skal dere se filmen "Telle med 0,3 fra 0,3" og analysere den i lys av artikkelen og diskusjonene i B - Samarbeid. Se filmen og les gjennom transkripsjonen. Vurder om du skal kopiere og dele ut transkripsjonen til del C – Utprøving.
- Gjør avtale med en kollega om å notere under oppsummering av diskusjonen i D – Etterarbeid.
A – Forarbeid
Noter ned hva du legger i begrepet "misoppfatninger". Ta med notatene til B - Samarbeid.
Les utdraget fra Introduksjon til diagnostisk undervisning og marker deler som du finner spesielt viktige, relevante eller utfordrende.
Svar på følgende refleksjonsspørsmål, og ta med notatene til B - Samarbeid:
- Hva ligger i begrepet misoppfatninger?
- Hva kan årsakene til misoppfatninger være?
- Hvordan forebygge misoppfatninger?
- Hvordan avdekke misoppfatninger?
- Hvordan hjelpe elevene videre?
B – Samarbeid
Gruppearbeid knyttet til forarbeid (30 minutter)
Bruk notatene fra forarbeidet og diskuter i grupper på tre–fire personer:
- Hva ligger i begrepet misoppfatninger?
- Hva kan årsakene til misoppfatninger være?
- Hvordan forebygge misoppfatninger?
- Hvordan avdekke misoppfatninger?
- Hvordan hjelpe elevene videre?
Gruppene blir enige om et par momenter dere vil dele i plenum.
Faglig påfyll (30 minutter)
I PowerPoint-presentasjonen er det eksempler på misoppfatninger, diagnostiske oppgaver og elevsvar som tyder på at elevene er i misoppfatninger.
Drøft utfordringer med
- å velge oppgaver som leder til kognitiv konflikt
- å hjelpe elevene til å løse opp i konflikten.
C – Utprøving
Utfordre elevenes tenking (15 minutter)
Se filmen Telle med 0,3 fra 0,3 og reflekter over spørsmål læreren stiller elevene.
- Hvilke spørsmål stiller læreren for å få frem elevenes forståelse av posisjonssystemet og desimaltall?
- Hvordan vil dere bedømme elevenes forståelse av desimaltall?
Ta notater med inn i gruppediskusjonen.
Diskusjon i grupper (30 minutter)
Gå sammen i grupper og diskuter filmen i lys av diagnostisk undervisning.
Hver gruppe skal notere et par momenter de vil dele i plenum.
- Hvilke spørsmål stiller læreren for å få frem elevenes forståelse av posisjonssystemet og desimaltall?
- Hvordan vil dere bedømme elevenes forståelse av desimaltall?
- Diskuter filmen i lys av de fire fasene i diagnostisk undervisning
Diskusjon i plenum (15 minutter)
Hver gruppe presenterer momentene de har valgt.
D – Etterarbeid
Konsekvenser for undervisningen i matematikk (30 minutter)
Misoppfatninger i matematikk er en naturlig del av utviklingen av matematikkforståelsen hos mange barn. Diskuter (noen av) spørsmålene i plenum, og prøv å bli enige om felles praksis for din skole/nettverk.
- Hvordan utfordre elevenes tankemønstre slik at en kognitiv konflikt oppstår?
- Hvordan introdusere nye begrep eller tema for å forhindre misoppfatninger?
- Hvordan tilrettelegge undervisningen for å unngå at misoppfatninger fester seg hos elevene og blir til hinder for videre læring.
- Hvorfor er det viktig å ha fokus på misoppfatninger i matematikk?
En person i kollegiet noterer konklusjonene om felles praksis. Diskuter hva dere gjør videre med dokumentet.