Modul 3: De gode læringsaktivitetene
Oversikt
Målet med denne modulen er å utvikle:
- forståelse for hva som kjennetegner gode læringsaktiviteter for elever med stort læringspotensial
- kompetanse i å differensiere læringsaktiviteter for elever med stort læringspotensial
Ressurser
- Aktivitet: Fire hvite ukjente stoffer (naturfag.no)
- Ressursark: Gode læringsaktiviteter (pdf)
- Presentasjon til modulen (PowerPoint)
Forberedelse for alle deltakerne
- Les målet for modulen nøye, og se raskt gjennom modulen (A–D).
- Gjør A – Forarbeid før dere møtes til B – Samarbeid.
Forberedelse for den som leder modulen
- Les gjennom hele modulen, og forbered deg på å lede B – Samarbeid og D – Etterarbeid.
- Se gjennom presentasjonen til modulen. Den bruker dere som støtte til gjennomføringa.
- Gi deltakerne beskjed om å gjøre A – Forarbeid før dere møtes til B – Samarbeid.
- Forbered gjennomføring av aktiviteten Fire hvite ukjente stoffer.
- Skriv ut ressursarket Gode læringsaktiviteter hvis dere ikke jobber digitalt.
A – Forarbeid
Les forsøksbeskrivelsen Fire hvite ukjente stoffer (naturfag.no):
- Hvilke elever mener du denne aktiviteten er egnet for slik den er skissert? Hvorfor?
- Hvilke differensieringsmuligheter ser du i denne aktiviteten?
- Hvordan ville du ha gjennomført denne aktiviteten i din undervisning? Hvorfor?
Ta med notatene til B – Samarbeid.
B – Samarbeid
Oppsummer forarbeid i grupper (15 min)
Bruk notatene fra A – Forarbeid og diskuter refleksjonsspørsmålet i grupper
Teori og faglig påfyll (30 min)
Felles gjennomgang av fagstoffet.
Gruppearbeid (25 min)
Gjennomfør aktiviteten Fire hvite ukjente stoffer og diskuter refleksjonsspørsmålene.
Diskuter (10 min)
Bruk ressursarket Gode læringsaktiviteter.
Planlegg differensiert undervisning (10 min)
Bruk ressursarket Gode læringsaktiviteter og planlegg en undervisningsaktivitet som er tilpasset elever med stort læringspotensial
C – Utprøving
Gjennomfør læringsaktivitetene. Ta med undervisningsnotatet til D – Etterarbeid.
D – Etterarbeid
Del erfaringer i grupper (10 min)
Jobb i grupper og del erfaringer fra gjennomføringa av læringsaktiviteter.
Diskuter i grupper (10 min)
Diskuter refleksjonsspørsmål i grupper.
Forbered deling i plenum (3 min)
Deltakerne velger hva fra diskusjonen de vil dele
Oppsummer i plenum (10 min)
Hver gruppe deler sitt eksempel.
Tenk-par-del (12 min)
Tenk-par-del: Hvordan bruke det didaktiske verktøyet i framtidig praksis?