Modul 3: Lekpregede læringsaktiviteter - overgangen fra barnehage til skole
Oversikt
Målet med denne modulen er å bli bevisst på hvordan du kan gjøre undervisningen mer lekpreget, og på den måten bidra til en god overgang fra barnehage til skole.
Ressurser
- Fagtekst: Den gode overgangen (pdf)
- Presentasjon til modulen (PowerPoint)
- Eksempler på lekpregede læringsaktiviteter (pdf)
Forberedelse for alle deltakerne
- Les målet for modulen nøye.
- Gjør A – Forarbeid før dere starter med B – Samarbeid.
Forberedelse for den som leder modulen
- Les gjennom hele modulen og forbered deg på å lede B – Samarbeid og D – Etterarbeid.
- Sørg for at deltakerne har gjort A – Forarbeid før dere starter med B – Samarbeid.
- Kopier og del ut fagteksten og eksemplene på lekpregede læringsaktiviteter.
A – Forarbeid
Les artikkelen Den gode overgangen og tenk gjennom følgende:
- Hvilke utfordringer kan oppstå i overgangen fra barnehage til skole?
- Hvordan tror du det å legge opp til mer lekpreget undervisning kan bidra til å gjøre overgangen lettere?
Noter noen stikkord som du tar med deg til B – Samarbeid.
B – Samarbeid
Oppsummere og drøfte forarbeid (20 minutter)
Individuelt (5 minutter)
Se over notatene du har gjort under A – Forarbeid.
Bestem deg for noe du vil dele med kollegene.
Grupper (10 minutter)
Gå sammen i grupper på 3-4 personer.
- Hvilke utfordringer kan oppstå i overgangen fra barnehage til skole?
- Hvordan tror du det å legge opp til mer lekpreget undervisning kan bidra til å gjøre overgangen lettere?
- Velg to momenter gruppen vil dele i plenum.
Plenum (5 minutter)
Hver gruppe deler det de snakket om.
Elevaktivitet (5 minutter)
Hver gruppe får utdelt en konvolutt med bildekort.
- Velg én på gruppa som skal forklare hva det er bilde av på de ulike kortene, uten å vise det til de andre på gruppa og uten å bruke ordet.
- Hvor mange av bildene klarer gruppa å gjette seg fram til i løpet av 3 minutter?
Faglig påfyll (10 minutter)
Deltakerne går gjennom det faglige påfyllet som ligger i presentasjonen. Gjennomgangen kan gjøres i grupper eller plenum.
Diskuter (10 minutter)
På hvilke måter kan bildeaktiviteten tilrettelegge for læring?
- Diskuter i grupper (5 minutter)
- Del i plenum (3 minutter)
Leseoppdrag (25 minutter)
I heftet dere får utdelt beskrives ulike eksempler på lekpregede aktiviteter som i større eller mindre grad kan tilpasses fag og tema. Les eksemplene og svar på følgende spørsmål:
- Hvilken aktivitet likte du best? Hvorfor?
- Beskriv hvordan du kan bruke denne aktiviteten i arbeid med et konkret tema innenfor valgfritt fag.
Jobb først individuelt (15 minutter), del deretter i grupper (5 minutter) og etterpå i planum (5 minutter).
Planlegg egen undervisning (20 minutter)
Velg en av eksempelaktivitetene eller en annen lekpreget læringsaktivitet som du tilpasser tema for en undervisningsøkt du skal gjennomføre.
Etter å ha gjennomført aktiviteten med elevene dine reflekterer du over:
- Hva fungerte godt i aktiviteten og hva var utfordrende?
- På hvilke måter bidro aktiviteten til læring hos elevene?
Ta med deg notatene dine til D – Etterarbeid.
C – Utprøving
Den planlagte aktivitetene gjennomføres med barn.
Noter noen stikkord etter utprøvingen, knyttet til målet for aktiviteten og punktene nedenfor.
- Hva fungerte godt i aktiviteten og hva var utfordrende?
- På hvilke måter bidro aktiviteten til læring hos elevene?
Ta med notatet til D – Etterarbeid.
D – Etterarbeid
Erfaringsdeling i grupper (20 minutter)
Beskriv undervisningsøkten med den lekpregede læringsaktiviteten.
- Hva fungerte godt i aktiviteten og hva var utfordrende?
- På hvilke måter bidro aktiviteten til læring?
- Noter to-tre momenter dere vil dele med resten av kollegiet.
Oppsummer i plenum (10 minutter)
Hver gruppe deler kort det de snakket om.
Tenk-par-del (10 minutter)
Hvilke tips fra denne modulen vil du bruke i fremtidig undervisning for å gjøre den mer lekpreget?
Tenk (2 minutt)
Diskuter i par (3 minutt)
Del i plenum (5 minutter)