Modul 1: Hva er modellering

Oversikt

155 minutter

Vi anbefaler at dere har gjennomført Pakke 2: Å lede faglige samtaler i matematikk under tema: Språk og kommunikasjon, før dere starter på denne pakken.

Målet med denne modulen er å bli kjent med kompleksiteten i modellering, slik at elevene kan lære å komme i gang med modellering i matematikk.

Ressurser

Forberedelse for alle deltakerne

  • Les målet for modulen.
  • Gjør A – Forarbeid før dere starter med B – Samarbeid.

Forberedelse for den som leder modulen

  • Les gjennom hele modulen, og forbered deg på å lede B – Samarbeid og D – Etterarbeid.
  • Se gjennom presentasjonen til modulen. Den bruker dere som støtte til gjennomføringen.
  • Les fagteksten: Hva er modellering?
  • Skriv ut «Modelleringsprossessen», og del ut ett eksemplar til hver gruppe under «gruppearbeid knyttet til forarbeid» i B – Samarbeid.
  • Skriv ut oppgaven «Bilkø i snø», og del ut et eksemplar til hver gruppe under «aktivitet» i B – samarbeid.
  • Gi deltakerne beskjed om å gjøre A – Forarbeid før dere starter med B – Samarbeid.

A – Forarbeid

20 minutter
Individuelt

Ta med notatene til B - Samarbeid.

B – Samarbeid

90 minutter
Grupper og plenum

Gruppearbeid knyttet til forarbeid (20 minutter)

Del inn i grupper på 3-4 personer. Behold disse gruppene også i arbeidet med «aktivitet» og «diskusjon».

Diskuter teksten dere leste i forarbeidet med utgangspunkt i modelleringsprosessen.

Bli enige på gruppa om hva dere legger i de ulike elementene i modelleringsprosessen.

Aktivitet (20 minutter)

Gjør oppgaven «Bilkø i snø» (pdf).

Diskusjon (20 minutter)

Knytt arbeidet med oppgaven til de ulike stegene i modelleringsprosessen (pdf).

Oppsummering (10 minutter)

Gruppene deler arbeidet sitt med hverandre i plenum.

Planlegge egen undervisning (20 minutter)

Planlegg ei undervisningsøkt der elevene skal arbeide med oppgaven «Bilkø i snø».

  • Ha fokus på «Forstå og forenkle». Hvordan kan dere hjelpe elevene til å komme i gang med oppgaven?
  • Underveis i undervisningsøkta: Følg med på hvordan elevene går fram når de skal «Forstå og forenkle» oppgaven. Ta notater og ta disse med til D – etterarbeid.

C – Utprøving

Ei undervisningsøkt
Individuelt

Gjennomfør den planlagte aktiviteten før dere møtes til D – Etterarbeid

Følg med på hvordan elevene går fram når de skal «Forstå og forenkle» oppgaven. Ta notater og ta disse med til D – Etterarbeid.

D – Etterarbeid

45 minutter
Grupper og plenum

Del erfaringer i grupper (20 minutter)

Diskuter i grupper:

  • Hvilke utfordringer fikk elevene med å «Forstå og forenkle» oppgaven?
    • Faglige utfordringer?
    • Utfordringer med å arbeide selvstendig og ta egne valg?
  • Hvilke grep gjorde du når elevene sto fast?

Oppsummering i plenum (20 minutter)

  • Gruppene presenterer utfordringene de opplevde at elevene hadde

Veien videre (5 minutter)

Neste modul handler om elevperspektivet. Det å gjøre elevene kjent med modelleringsoppgaver står sentralt.

Se gjennom Oversikt og A – Forarbeid i modul 2.