Modul 1: Hva er modellering
Oversikt
Målet med denne modulen er å bli kjent med kompleksiteten i modellering, slik at elevene kan lære å komme i gang med modellering i matematikk.
Ressurser
- Fagtekst: Hva er modellering? (pdf)
- Modelleringsprosessen (pdf)
- Oppgave «Bilkø i snø» (pdf)
- Presentasjon til modulen (PowerPoint)
Forberedelse for alle deltakerne
- Les målet for modulen.
- Gjør A – Forarbeid før dere starter med B – Samarbeid.
Forberedelse for den som leder modulen
- Les gjennom hele modulen, og forbered deg på å lede B – Samarbeid og D – Etterarbeid.
- Se gjennom presentasjonen til modulen. Den bruker dere som støtte til gjennomføringen.
- Les fagteksten: Hva er modellering?
- Skriv ut «Modelleringsprossessen», og del ut ett eksemplar til hver gruppe under «gruppearbeid knyttet til forarbeid» i B – Samarbeid.
- Skriv ut oppgaven «Bilkø i snø», og del ut et eksemplar til hver gruppe under «aktivitet» i B – samarbeid.
- Gi deltakerne beskjed om å gjøre A – Forarbeid før dere starter med B – Samarbeid.
A – Forarbeid
- Les fagteksten: Hva er modellering? (pdf)
- Noter kort med egne ord hva modelleringsprosessen er.
Ta med notatene til B - Samarbeid.
B – Samarbeid
Gruppearbeid knyttet til forarbeid (20 minutter)
Del inn i grupper på 3-4 personer. Behold disse gruppene også i arbeidet med «aktivitet» og «diskusjon».
Diskuter teksten dere leste i forarbeidet med utgangspunkt i modelleringsprosessen.
Bli enige på gruppa om hva dere legger i de ulike elementene i modelleringsprosessen.
Aktivitet (20 minutter)
Gjør oppgaven «Bilkø i snø» (pdf).
Diskusjon (20 minutter)
Knytt arbeidet med oppgaven til de ulike stegene i modelleringsprosessen (pdf).
Oppsummering (10 minutter)
Gruppene deler arbeidet sitt med hverandre i plenum.
Planlegge egen undervisning (20 minutter)
Planlegg ei undervisningsøkt der elevene skal arbeide med oppgaven «Bilkø i snø».
- Ha fokus på «Forstå og forenkle». Hvordan kan dere hjelpe elevene til å komme i gang med oppgaven?
- Underveis i undervisningsøkta: Følg med på hvordan elevene går fram når de skal «Forstå og forenkle» oppgaven. Ta notater og ta disse med til D – etterarbeid.
C – Utprøving
Gjennomfør den planlagte aktiviteten før dere møtes til D – Etterarbeid.
Følg med på hvordan elevene går fram når de skal «Forstå og forenkle» oppgaven. Ta notater og ta disse med til D – Etterarbeid.
D – Etterarbeid
Del erfaringer i grupper (20 minutter)
Diskuter i grupper:
- Hvilke utfordringer fikk elevene med å «Forstå og forenkle» oppgaven?
- Faglige utfordringer?
- Utfordringer med å arbeide selvstendig og ta egne valg?
- Hvilke grep gjorde du når elevene sto fast?
Oppsummering i plenum (20 minutter)
- Gruppene presenterer utfordringene de opplevde at elevene hadde
Veien videre (5 minutter)
Neste modul handler om elevperspektivet. Det å gjøre elevene kjent med modelleringsoppgaver står sentralt.
Se gjennom Oversikt og A – Forarbeid i modul 2.