Modul 1: Prinsipper for god underveisvurdering
Oversikt
Målet med denne modulen er å bli kjent med prinsippene for læringsfremmende underveisvurdering, og å kunne reflektere over egen praksis i lys av prinsippene.
Ressurser
- Fire prinsipper for god underveisvurdering (udir.no)
- Presentasjon til modulen (PowerPoint)
Forberedelse for alle deltakerne
- Les målet for modulen nøye.
- Gjør A – Forarbeid individuelt før dere starter med B – Samarbeid.
Forberedelse for den som leder modulen
- Les gjennom hele modulen, og forbered deg på å lede B – Samarbeid og D – Etterarbeid.
- Se gjennom PowerPoint-presentasjonen som skal brukes under gjennomføringa av modulen.
- Gi deltakerne beskjed om å gjøre A – Forarbeid individuelt før de starter med B – Samarbeid.
A – Forarbeid
Les teksten (udir.no) om de fire prinsippene for læringsfremmende underveisvurdering.
Svar på disse refleksjonsspørsmålene. Ta med notater til B - Samarbeid.
- Hvilket av de fire prinsippene føler du at du best ivaretar i din daglige matematikk- og/eller naturfagsundervisning? Begrunn svaret i stikkordsform.
- Hvilket av de fire prinsippene er mest utfordrende å ivareta i din daglige matematikk- og/eller naturfagsundervisning? Begrunn svaret i stikkordsform.
B – Samarbeid
Oppstart (15 minutter)
Felles gjennomgang av de fire prinsippene for læringsfremmende underveisvurdering. Bruk presentasjon.
Gruppediskusjon og deling i plenum (20 + 10 minutter)
Diskuter følgende spørsmål i grupper på tre–fire personer:
- Hva legger dere i hvert av de fire prinsippene? Konkretiser ved hjelp av eksempel fra egen undervisning i matematikk og naturfag.
- Hvilket prinsipp klarer dere best å ivareta i matematikk- og/eller naturfagundervisningen?
- Hvilket prinsipp synes dere er mest utfordrende å ivareta i matematikk- og/eller naturfagundervisningen?
Hver gruppe velger to punkter fra diskusjonen som deles i plenum.
Felles planlegging (30 minutter)
Gruppa planlegger en undervisningsaktivitet i matematikk eller naturfag, med fokus på ett av de fire prinsippene. Alle på gruppa skal ta utgangspunkt i samme fag og fokusere på samme prinsipp, men aktiviteten kan tilpasses ulike trinn.
C – Utprøving
Gjennomfør den planlagte aktiviteten. Under gjennomføringen skal du reflektere over i hvilken grad du klarte å ivareta det valgte prinsippet.
D – Etterarbeid
Del erfaringer i gruppe (20 minutter)
Del erfaringer i de samme gruppene som under B – Samarbeid. Diskuter:
- Hvilke «grep» fungerte bra?
- Hva kunne eventuelt ha vært gjort for å ivareta prinsippet enda bedre?
Forbered dere på å legge fram en suksesshistorie fra utprøvingen.
Oppsummer i plenum (20 minutter)
Suksesshistorier deles.
Veien videre (5 minutter)
Se gjennom Introduksjon og A – Forarbeid i neste modul, og bli enige om veien videre.