Modul 2: Praksiser i ambisiøs matematikkundervisning
Oversikt
Målet med denne modulen er å utvikle en felles forståelse for hva praksiser i matematikk innebærer. I tillegg skal dere kunne identifisere praksiser under observasjon av undervisningssekvenser.
Det er ingen utprøving med egne elever i denne modulen. Under C – Utprøving skal dere observere og analysere film som viser en redigert undervisningssekvens.
Ressurser
- Artikkel av S. H. Torkildsen: Praksiser i ambisiøs matematikkundervisning (pdf)
- Presentasjon til modulen (PowerPoint)
- Skjema til oppsummering - praksiser (Word)
- Film: Skredder og skjerf (youtube.com)
Forberedelse for alle deltakerne
- Les målet for modulen nøye.
- Gjør A – Forarbeid individuelt før dere starter med B – Samarbeid.
Forarbeid for den som leder modulen
- Gi deltakerne beskjed om å gjøre A – Forarbeid individuelt før de starter med B – Samarbeid.
- I denne modulen består C – Utprøving i å se en film sammen.
- Les gjennom hele modulen og forbered deg på å lede B – Samarbeid, C - Utprøving og D – Etterarbeid.
- Sørg for at alle deltakerne har artikkelen Praksiser i ambisiøs matematikkundervisning tilgjengelig.
- Sørg for at oppsummeringsskjemaet er tilgjengelig for både gruppearbeid og plenum under B – Samarbeid. Bruk gjerne et word-dokument eller liknende i plenum slik at alle ser hva som blir notert.
A – Forarbeid
Tenk gjennom følgende spørsmål og noter stikkord mens du leser artikkelen Praksiser i ambisiøs matematikkundervisning:
- Hvilke praksiser mener du allerede er, helt eller delvis, en del av din egen undervisning?
Noter noen stikkord som viser hvordan praksisen kommer til uttrykk i din undervisning. - Hvilke praksiser tenker du er mest krevende å ta i bruk?
Noter stikkord som beskriver hva utfordringene består i.
Ta notatene med til B – Samarbeid.
B – Samarbeid
Knytt egen praksis og erfaringer til teori (50 minutter)
Individuelt (5 minutter)
Se over notatene fra forberedelsen. Bestem deg for noe du vil dele med kollegene.
Arbeid i grupper på tre-fire deltakere (20 minutter)
Presenter punktene fra forarbeidet og noter i et oppsummeringsskjema. Ta gjerne runden i gruppen på én og én praksis, og lag en oversikt med stikkord. Velg ut to-tre stikkord dere vil presentere i plenum.
Oppsummering i plenum (25 minutter)
Bruk et nytt oppsummeringsskjema og lag en digital oversikt som skal gjelde for det videre arbeidet.
C – Utprøving
Se filmen «Skredder og skjerf». Identifiser og noter hvilke praksiser du mener læreren tar i bruk.
Hvordan kommer praksisene til uttrykk?
Film: Skredder og skjerf
D – Etterarbeid
Arbeid i grupper med tre-fire deltakere (10 minutter)
Sammenlign notatene dere gjorde mens dere så filmen.
Har dere kommet fram til det samme, eller har dere ulike oppfatninger av det dere observerte?
Oppsummering i plenum (15 minutter)
Hvilke utfordringer ser dere ved bruk av praksisene i matematikkundervisningen?
Velg ut områder dere bør rette spesiell oppmerksomhet mot i utviklingsarbeidet deres.
Bør refleksjonene dere nå ha gjort føre til endringer i utviklingsplanene deres? Hvilke endringer er i så fall aktuelle?
Veien videre
Neste modul i denne pakken handler om utforskende undervisning i matematikk.