Modul 3: Bygge elevenes naturfaglige kapital
Oversikt
Målet med denne modulen er å øve på å planlegge undervisning som bygger elevenes naturfaglige kapital.
Ressurser
- Å bygge naturfaglig kapital: Glimt fra en naturfagstime (2) (pdf)
- Bildesamling Helse (pdf | PowerPoint)
- Bildesamling Energi (pdf | PowerPoint)
- Film: The science capital teaching approach (3:17)
Merk! Det er tre filmer på denne sida. Pass på at dere ser rett film. Alle filmene har norsk teksting som kan aktiveres (CC-ikonet). - Presentasjon til modulen (PowerPoint)
Forberedelse for alle deltakerne
- Les målet for modulen nøye.
- Gjør A – Forarbeid individuelt før dere starter med B – Samarbeid.
Forberedelse for den som leder modulen
- Les gjennom hele modulen, og forbered deg på å lede B – Samarbeid og D – Etterarbeid.
- Se gjennom PowerPoint-presentasjonen som skal brukes under gjennomføringa av modulen.
- Gi deltakerne beskjed om å gjøre A – Forarbeid individuelt før de starter med B – Samarbeid.
Forberedelse til B – Samarbeid:
- Forbered deg på å vise filmene
- The science capital teaching approach
- Traileren til Skjelvet. (Skjelvet har 15-års aldersgrense.)
- Skriv ut til deltakerne, hvis de ikke jobber digitalt:
- Å bygge naturfaglig kapital: Glimt fra en naturfagstime (2)
- Velg en av bildesamlingene Energi eller Helse. Ved utskrift kan det være en fordel å laminere bildene for gjenbruk.
A – Forarbeid
Svar på følgende refleksjonsspørsmål:
- I hvilken grad knytter du undervisninga til elevenes hverdag?
- I de tilfellene du eventuelt har gjort dette:
- Hvilke eksempler, opplevelser eller kontekster brukte du?
- Hvilke områder i læreplanen var det du jobbet med da?
Ta notatene med til B – Samarbeid.
B – Samarbeid
Oppsummer forarbeid (15 min)
Bruk notatene fra forarbeidet og diskuter i grupper:
- I hvilken grad knytter du undervisninga til elevenes hverdag?
- I de tilfellene du eventuelt har gjort dette:
- Hvilke eksempler, opplevelser eller kontekster brukte du?
- Hvilke områder i læreplanen var det du jobbet med da?
Oppsummer i plenum hva dere har snakket om.
Aktivitet (20 min)
- Be hver person velge seg et bilde som de mener illustrerer noe viktig ved begrepet energi/helse.
- Deltakerne går sammen i par og forteller hverandre hvorfor de valgte akkurat dette bildet. Deltakerne forbereder seg på at de skal fortelle hvorfor samarbeidspartneren valgte akkurat dette bildet.
- Hvert par går sammen med et annet par og danner grupper på fire. Alle i gruppa forteller kort hvorfor partneren valgte akkurat dette bildet. Videre skal gruppa velge et av bildene og forklare hvordan dette illustrerer noe viktig ved begrepet energi/helse.
- Hver gruppe viser fram sitt bilde og forklarer hvorfor de mener akkurat dette illustrerer noe viktig ved begrepet energi/helse.
Faglig påfyll (45 min)
1. Vis filmen The science capital teaching approach (3:17).
- Refleksjonsspørsmål: Hvilke grep gjør lærerne i filmen for å knytte realfag nærmere elevenes hverdag?
- Etter filmen: Diskuter refleksjonsspørsmålet i par (5 min)
2. Arbeid sammen i grupper med leseoppdraget til Å bygge naturfaglig kapital i praksis. Glimt fra en naturfagtime (2). (15 min).
- Leseoppdrag: Marker i teksten der dere mener at læreren retter elevenes oppmerksomhet mot naturfagets relevans i elevenes egen hverdag.
- Oppsummer i plenum hva dere snakket om i gruppene (5 min).
3. Vis traileren til Skjelvet og diskuter i grupper:
- På hvilke måter kan eksempelet knyttes til undervisning i naturfag?
Planlegg egen undervisning (15 min)
Velg et tema du snart skal undervise i og gjennomfør aktiviteten «velg et bilde som du mener illustrerer noe viktig ved begrepet …»
Refleksjonsspørsmål:
- På hvilken måte tenker du at denne aktiviteten tar utgangspunkt i elevenes naturfaglige kapital?
- Bidrar aktiviteten til å bygge/utvide elevenes naturfaglige kapital? Hvorfor/hvordan?
C – Utprøving
Gjennomfør den planlagte aktiviteten og svar på refleksjonsspørsmålene etter undervisninga. Ta med notatene til D – Etterarbeid.
D – Etterarbeid
Del erfaringer i grupper (20 min)
Diskuter i små grupper:
- Hvordan synes du det fungerte å bruke elevenes interesser og erfaringer som utgangspunkt for undervisninga?
- Hvordan opplevde du elevenes engasjement?
- Hvordan kan vi ta i bruk et større register av elevenes naturfaglige kapital?
Oppsummer i plenum (10 min)
Hver gruppe deler med de andre deltakerne: Hvordan kan vi ta i bruk et større register av elevenes naturfaglige kapital?