Modul 4: Misoppfatninger knyttet til tallregning
Oversikt
Målet med denne modulen er å utvikle kunnskap om ulike misoppfatninger knyttet til tallregning. Gjennom modulen får dere innblikk i typiske misoppfatninger og eksempler på elevsvar som kan tyde på at elevene er i misoppfatninger knyttet til tallregning.
Ressurser
- Fagtekst: Misoppfatninger knyttet til tallregning (pdf)
- Artikkel: Barns strategier i arbeid med tall (pdf)
- Presentasjon til modulen (PowerPoint)
- Oppgaver: Diagnostiske oppgaver knyttet til tallregning (pdf)
- Elevsvar: Elevsvar knyttet til tallregning (pdf)
Forberedelse for alle deltakerne
- Les målet for modulen nøye.
- Gjør A – Forarbeid individuelt før dere starter med B – Samarbeid.
Forberedelse for den som leder modulen
- Les gjennom hele modulen, og forbered deg på å lede B – Samarbeid og D – Etterarbeid. Gjør eventuelle endringer i presentasjonen. Er dere få, kan det kanskje være naturlig å kutte det som går på oppsummering i plenum.
- Gi deltakerne beskjed om å gjøre A – Forarbeid individuelt før de starter med B – Samarbeid.
- Gjør avtale med en kollega om å notere under oppsummering av diskusjonen i D – Etterarbeid.
- Kopier Diagnostiske oppgaver knyttet til tallregning B – Samarbeid til deltakerne.
- Kopier Elevsvar knyttet til tallregning til B – Samarbeid til deltakerne.
A – Forarbeid
Les artikkelen Barns strategier i arbeid med tall og teksten Misoppfatninger knyttet til tallregning.
Svar på følgende refleksjonsspørsmål, og ta med notatene til B – Samarbeid:
- Hvorfor havner elever i misoppfatninger?
- Hva kan grunnene til at elever havner i misoppfatninger knyttet til tallregning være?
- Hvilke spørsmål kan utfordre elevens tankegang for å sette elevene i en kognitiv konflikt?
B – Samarbeid
Oppsummer forarbeidet i grupper (30 minutter)
Bruk notatene fra forarbeidet og diskuter i grupper på tre–fire personer:
- Hvorfor havner elever i misoppfatninger?
- Hva kan grunnene til at elever havner i misoppfatninger knyttet til tallregning?
- Hvilke spørsmål kan utfordre elevens tankegang for å sette elevene i en kognitiv konflikt?
Analyser elevsvar (40 minutter)
Jobb i grupper og studer Elevsvar knyttet til tallregning. Ta utgangspunkt i elevsvarene og diskuter spørsmålene nedenfor:
- Hvorfor svarer elevene slik? Hvordan tenker elevene?
- Hvilke typer oppgaver tror dere at eleven vil løse riktig?
- Hvor og når kan disse misoppfatningene være et problem?
- Hvilke spørsmål kan utfordre elevens tankegang for å sette elevene i en kognitiv konflikt?
- Vil noen av dine elever svare noe lignende?
Velg ut ett elevsvar dere ønsker å løfte fram i plenum under oppsummering av elevsvar.
Oppsummer elevsvar (20 minutter)
Hver gruppe løfter fram ett elevsvar og reflekterer rundt det i plenum.
Planlegg egen utprøving (30 minutter)
Arbeid i grupper og velg ut aktuelle oppgaver fra Diagnostiske oppgaver knyttet til tallregning som dere ønsker å prøve på egen elevgruppe.
Diskuter spørsmålene nedenfor og planlegg i fellesskap:
- Fokus på spesielle misoppfatninger, eller flere samtidig?
- Er det en oppgave du tror alle elevene vil få til? Hvorfor?
- Er det en oppgave du tror mange elever vil svare feil på? Hvorfor?
- Hvilke oppgaver vil være utfordringer for de ulike elevene?
- Hvordan vil dere gjennomføre utprøvingen?
- oppgaver som løses individuelt
- intervju
- klassesamtale med utgangspunkt i oppgavene
C – Utprøving
Gjennomfør utprøvingen slik dere har planlagt.
Det er viktig at dere har tenkt ut på forhånd hvordan elevenes resonnement skal dokumenteres. Valget er avhengig av hvordan dere gjennomfører utprøvingen.
D – Etterarbeid
Del erfaringer i grupper (30 minutter)
Del erfaringene fra utprøvingene med elever i grupper på tre–fire personer.
Diskuter spørsmålene nedenfor i gruppa:
- Var svarene fra elevene som forventet?
- Oppdaget dere noen typiske feilsvar?
- Kan noen av svarene tyde på misoppfatninger?
- Var valg av tall i oppgavene gode for å få fram elevenes tenking?
- Er det sammenheng mellom resonnementene til enkeltelever og det dere noterte under
- gjennomføringen?
Forbered plenum ved å velge et par interessante resonnement dere observerte i gjennomføringa.
Diskuter og oppsummer i plenum (10 minutter)
Hver gruppe presenterer et par interessante elevresonnement fra gjennomføringa.
Veien videre (20 minutter)
Diskuter (noen av) spørsmålene i kollegiet, og prøv å bli enig om felles praksis for din skole/nettverk.
- Hvordan arbeider vi med de fire regneartene på vår skole?
- Er det opp til hver enkelt matematikklærer?
- Instrumentell eller relasjonell forståelse?
- Betrakter vi det bare symbolsk, eller jobbes det med andre kompetanser?
- Hvilke representasjoner velger vi å bruke?
- Hvordan kan vi legge opp undervisningen for å skape relasjonell forståelse og hindre misoppfatninger?
- Hvordan hjelpe elever som er i misoppfatninger knyttet til regneoperasjoner og algoritmer?
- Hva bør elevene og/eller lærerne arbeide videre med?
En i kollegiet noterer konklusjonene om felles praksis. Diskuter hva dere gjør videre med dokumentet.