Modul 3: Aktiviteter som bygger forståelse

Oversikt

Tidsbruk hele modulen: 155 minutter + utprøving med elever

Målet med denne modulen er å bli bevisst på hvordan man kan planlegge og gjennomføre aktiviteter som bygger forståelse. Vi skal bruke Tankeprosessene og tilhørende læringsstrategier i dette arbeidet.

Ressurser

Forberedelse for alle deltakerne

  • Les målet for modulen nøye.
  • Gjør A – Forarbeid før dere møtes til B – Samarbeid.
  • Ta med modulheftet fra modul 1 til samlingene dersom dere ikke jobber digitalt.

Forberedelse for den som leder modulen

  • Les gjennom hele modulen, og forbered deg på å lede B – Samarbeid og D – Etterarbeid.
  • Se gjennom presentasjonen som skal brukes under gjennomføringa av modulen.
  • For å gjennomføre en av aktivitetene i B – Samarbeid trenger deltakerne hvert sitt matpapir. Dette må du ta med til samlingen.
  • Se filmen Koble-utvide-utfordre. Merk at filmen har norsk teksting som kan aktiveres (CC-ikonet).
  • Gi deltakerne beskjed om å gjøre A – Forarbeid før dere møtes til B – Samarbeid, og minn dem på å ta med modulheftet fra modul 1 til samlingen.

A – Forarbeid

15 minutter
Individuelt

Les artikkelen Elever på vei mot forståelse. Artikkelen beskriver åtte tankeprosesser som dominerer når elevene bygger forståelse.

  • Tenk på egen undervisning og beskriv en episode der du observerte at en elev gjorde én eller flere av tankeprosessene du leste om..

Ta med notatene dine til B – Samarbeid.

B – Samarbeid

90 minutter
Grupper og plenum

Gruppearbeid knyttet til forarbeid (15 minutter)

Bruk notatene fra forarbeidet og diskuter sammen i grupper.

Oppsummer i plenum hva dere snakket om.

Faglig påfyll (25 minutter)

Gå gjennom innholdet i presentasjonen i fellesskap.

Gjennomfør aktivitetene som beskrevet.

Læringsstrategier som stimulerer tankeprosessene (25 minutter)

Gå gjennom innholdet i PowerPoint-presentasjonen i fellesskap.

Se filmen Koble-utvide-utfordre (6 min 53 s), og noter ned hvilke tankeprosesser elevene gjør (tankeprosessene er listet opp på side 8 i modulheftet). Merk at filmen har norsk teksting som kan aktiveres (CC-ikonet).

Del i plenum hvilke tankeprosesser dere observerte.

Planlegg egen undervisning (25 minutter)

Les om de tre læringsstrategiene på side 5–7 i modulheftet. Velg en av læringsstrategiene for utprøving med egne elever. Planlegg en aktivitet der dere bruker læringsstrategien. Aktiviteten skal gjennomføres med egne elever før D – Etterarbeid. Velg om dere jobber individuelt eller flere sammen.

C – Utprøving

Del av undervisningsøkt
Individuelt eller flere sammen

Gjennomfør den planlagte aktiviteten der du bruker en av læringsstrategiene beskrevet i modulheftet.

  • Under gjennomføringa skal du notere ned hvilke tankeprosesser du observerer at elevene «gjør» (refleksjonsarket s. 8 i modulheftet).
  • Etter gjennomføringa skal du beskrive hva elevene sa og gjorde i de situasjonene hvor du observerte tankeprosesser (refleksjonsarket s. 9 i modulheftet).

Ta med refleksjonsarket til samling D – Etterarbeid.

D – Etterarbeid

50 minutter
Grupper og plenum

Del erfaringer fra utprøvinga (20 minutter)

Bruk notatene på refleksjonsarket fra utprøvinga og del erfaringer i grupper. Hver gruppe noterer ned noen punkter fra diskusjonen som de vil dele med de andre gruppene.

Oppsummer i plenum (10 minutter)

Hver gruppe deler sine punkter med de andre.

Veien videre (10 minutter)

Tenk-par-del om hvordan tankeprosessene og læringsstrategiene kan brukes i framtidig undervisning.

I neste modul skal dere tilbake til oppdraget dere jobbet med i modul 1 og 2 og planlegge aktivitetene elevene skal gjennomføre i deres undervisningsopplegg. Se gjennom Introduksjon og A – Forarbeid i neste modul.