Modul 1: Kjennetegn og identifiseringsstrategier
Oversikt
Målet med denne modulen er å utvikle kunnskaper om kjennetegn hos elever med stort læringspotensial, ferdigheter i å identifisere elever med stort læringspotensial og forståelse for at også denne elevgruppen trenger tilpasset opplæring.
Ressurser
- Konkrete kjennetegn for identifisering (pdf)
- Presentasjon til modulen (PowerPoint)
Forberedelse for alle deltakerne
- Les målet for modulen nøye, og se raskt gjennom modulen (A–D).
- Gjør A – Forarbeid før dere starter med B – Samarbeid.
Forberedelse for den som leder modulen
- Les gjennom hele modulen, og forbered deg på å lede B – Samarbeid og D – Etterarbeid.
- Se gjennom presentasjonen til modulen. Den bruker dere som støtte til gjennomføringa.
- Gi deltakerne beskjed om å gjøre A – Forarbeid før dere starter med B – Samarbeid.
- Skriv ut arket Konkrete kjennetegn for identifisering til deltakerne.
A – Forarbeid
Tenk på dine egne elever, bruk gjerne klasseliste og noter: Hvem vil du karakterisere som elever med stort læringspotensial? Hvorfor?
Ta med notatene til B – Samarbeid.
B – Samarbeid
Gruppearbeid knyttet til forarbeid (15 minutter)
Bruk notatene fra A – Forarbeid og diskuter refleksjonsspørsmålet i grupper.
Teori og faglig påfyll (30 minutter)
Felles gjennomgang av fagstoffet.
Gruppeoppgave (30 minutter)
Hvem av dine elever vil du nå karakterisere som elever med stort læringspotensial? Hvilke kriterier brukte du? (15 min).
Hver gruppe presenterer det de har kommet fram til (10 min).
Planlegg kartlegging (15 minutter)
Dere skal nå planlegge hvordan dere skal gjøre kartlegging i egne klasser.
Tenk på elevene med stort læringspotensial i klassen din, og velg en du ønsker å kartlegge nærmere. Begrunn valget ditt.
Hvilken informasjon trenger du, og hvordan kan du samle den inn?
C – Utprøving
Gjennomfør kartlegginga, ta notater og ta disse med til D – Etterarbeid.
D – Etterarbeid
Del erfaringer i grupper (20 minutter)
Sett dere sammen i grupper og del erfaringer fra kartlegginga.
Oppsummer i plenum (10 minutter)
Hver gruppe presenterer kort det de snakket om i gruppearbeidet.
Veien videre (10 minutter)
Neste modul handler om hvordan tilrettelegge for elever med stort læringspotensial. Se gjennom Oversikt og A – Forarbeid i neste modul.