Modul 1: Egen overgangspraksis
Oversikt
Målet med denne modulen er at deltakerne skal se nærmere på egen praksis knyttet til overganger.
Oversikt over ressurser
- Analyseskjema for barnehage - barnetrinn
- Intervjuguide:
Samtale med barn (barnehage)
Samtale med elever (barnetrinn)
Forberedelse alle deltakerne
- Les målet for modulen nøye.
- Gjør A – Forarbeid før dere starter med B – Samarbeid.
Forberedelse for den som leder modulen
- Les gjennom hele modulen og forbered deg på å lede B – Samarbeid og D – Etterarbeid.
- Sørg for at deltakerne får analyseskjemaet de skal bruke under A – Forarbeid.
- Svarene fra A –Forarbeid må være oppsummert før dere starter med B – Samarbeid.
A – Forarbeid
Deltakerne svarer individuelt på analyseskjemaet.
Skjema leveres til den som leder arbeidet med modulen.
B – Samarbeid
Introduksjon (5 minutter)
Presenter kort bakgrunnen for at dere har valgt å jobbe med egen overgangspraksis, og orienter om målet for modulen.
Presentasjon av resultatene fra forarbeidet (10 minutter)
Den som leder arbeidet med modulen presenterer resultatene fra A – Forarbeid. Se på frekvenser, gjennomsnitt og spredning.
Gruppearbeid knyttet til forarbeid (20 minutter)
Gå sammen i grupper på tre - fire personer.
Gruppen diskuterer i fellesskap resultatene som ble presentert.
- På hvilke områder har vi allerede gode rutiner/erfaringer?
- Er det spørsmål/områder hvor dere ser et forbedringspotensial?
Forberedelse til samtale med barn/elever (20 minutter)
Planlegg en samtale med barna om deres forventninger og tanker knyttet til overgangen barnehage – skole. Dere kan gjerne bruke intervjuguiden under «Ressurser» som utgangspunkt for planlegging av samtalen.
C – Utprøving
Gjennomfør en samtale med barna om deres forventninger og tanker knyttet til overgangen barnehage - skole (førskolebarn + 1. trinn).
D – Etterarbeid
Kort oppsummering av samtalene (10 minutter)
I gruppe får hver enkelt oppsummere sine samtaler med barna.
Diskusjon i gruppe/plenum (20 minutter)
Ta utgangspunkt i resultatene fra B og C.
- Hvilke områder ser dere at det er behov for å jobbe mer med?
For eksempel:- vi har behov for å vite mer om hvordan andre barnehager eller skoler jobber med realfagene.
- vi har behov for å vite mer om hva styringsdokumentene sier om opplæring i realfagene.
- vi har behov for å vite mer om arbeidsmåter i realfagene i barnehage og/eller skole.
- Hvem vil det være naturlig og/eller hensiktsmessig å samarbeide med for å få til dette?
Veien videre og neste modul (5 minutter)
Informer om hva som skal jobbes med i neste modul og introduser A – Forarbeid til neste modul for deltakerne. Dersom dere har tid kan A – Forarbeid forberedelsesdelen gjøres på denne samlingen.