Modul 1: Samtaletrekk i realfag
Oversikt
Målet med denne modulen er å bli kjent med sju samtaletrekk. Samtaletrekkene er gode redskaper for å lede realfaglige samtaler med barn. Du skal få erfaring med å bruke ulike samtaletrekk for å skape muligheter for at flere barn kan delta i realfaglige samtaler.
Rammeplanmål
Natur, miljø og teknologi:
- Personalet skal gi barna tid og anledning til å stille spørsmål, reflektere og lage egne forklaringer og problemstillinger, og til å delta i samtaler om det de har erfart og opplevd (s. 53).
Antall, rom og form:
- Fagområdet handler også om å stille spørsmål, resonnere, argumentere og søke løsninger (s. 53).
- Personalet skal legge til rette for matematiske erfaringer gjennom å berike barnas lek og hverdag med matematiske ideer og utdypende samtaler (s. 54).
Ressurser
- Artikkel: Samtaletrekk - redskap i realfaglige samtaler i barnehagen (pdf)
- Plakat med oversikt over samtaletrekk (pdf)
- Hvem skal ut? (mattelist.no)
- Tips til planlegging og gjennomføring av bruk av samtaletrekk (pdf)
Forberedelse for alle deltakerne
- Les målet for modulen nøye, og se raskt gjennom hele modulen (A–D).
- Gjør A – Forarbeid før dere starter med B – Samarbeid.
Forberedelse for den som leder modulen
- Les gjennom hele modulen, og forbered deg på å lede B – Samarbeid og D – Etterarbeid.
- Gi deltakerne beskjed om å gjøre A – Forarbeid før dere starter med B – Samarbeid.
- Gjør klar til å vise aktiviteten Hvem skal ut? (matematikksenteret.no) på storskjerm eller be deltakerne ha med pc/nettbrett e.l. slik at de kan se på aktiviteten om de trenger under planleggingen.
- Skriv ut Tips til planlegging og gjennomføring av bruk av samtaletrekk (pdf) og Plakat med oversikt over samtaletrekk (pdf) til alle deltakerne.
A – Forarbeid
Les først artikkelen Samtaletrekk – redskap i reafaglige samtaler i barnehagen (pdf). Se deretter på plakat med oversikt over samtaletrekk (pdf). Tenk over og noter hvilke samtaletrekk du allerede er vant til å bruke, og hvilke du kunne tenke deg å bruke mer. Notatene skal du ta med til B – Samarbeid.
Les gjennom aktiviteten Hvem skal ut? (mattelist.no).
B – Samarbeid
1. Gruppearbeid knyttet til forarbeid (10 minutter)
Sett dere i grupper på fire–fem deltakere. Del notatene fra A – Forarbeid med hverandre.
2. Gruppearbeid (30 minutter)
Dere skal nå planlegge en aktivitet for å øve dere på å bruke samtaletrekk. Bruk Tips til planlegging og gjennomføring av bruk av samtaletrekk (pdf) og plakat med oversikt over samtaletrekk (pdf). Planlegg å gjennomføre aktiviteten Hvem skal ut? (mattelist.no) med en barnegruppe. Før neste samling skal hver enkelt gjennomføre aktiviteten med en barnegruppe av valgfri størrelse.
C – Utprøving
Gjennomfør den planlagte aktiviteten. Bruk samtaletrekkene aktivt og bevisst.
Etter gjennomføringa skal du reflektere over:
- Hvordan klarte du å bruke samtaletrekkene gjennom aktiviteten?
- Hvordan påvirket din bruk av samtaletrekkene barnas deltakelse i samtalen?
Ta notater direkte etter utprøving til refleksjon i etterkant. Velg noen punkter du vil dele med kollegene når dere samles til D – Etterarbeid.
D – Etterarbeid
Del erfaringer i grupper eller i plenum (15 minutter)
Del erfaringene fra utprøvingene med de andre i gruppa, på avdelingen eller i plenum.
- Hvordan klarte dere å bruke samtaletrekkene gjennom aktiviteten med barna?
- Hvordan påvirket bruken av samtaletrekkene barnas deltakelse i samtalen?
Noter tre momenter som dere mener er viktig ha fokus på i videre arbeid med realfaglige samtaler.
Veien videre (10 minutter)
Bestem om dere vil gjennomføre denne modulen på nytt (men med andre samtaletrekk), eller hvilken pakke/modul dere vil ta som den neste. Se gjennom Oversikt og A – Forarbeid i neste modul.