Modul 2: Elevperspektivet i modellering
Oversikt
Målet med denne modulen er å kunne bevisstgjøre elevene på hva de skal gjøre når de arbeider med en modelleringsoppgave.
Ressurser
- Fagtekst: Elevperspektivet i modellering (pdf)
- Oppgave «Pippi løfter hesten» (pdf)
- Den tomme modelleringssyklus (pdf)
- Planleggingsdokument (pdf)
- Planleggingsdokument med forklarende tekst (pdf)
- Presentasjon til modulen (PowerPoint)
Forberedelse for alle deltakerne
- Les målet for modulen.
- Gjør A – Forarbeid før dere møtes til B – Samarbeid.
Forberedelse for den som leder modulen
- Les gjennom hele modulen, og forbered deg på å lede B – Samarbeid og D – Etterarbeid.
- Se gjennom presentasjonen til modulen. Den bruker dere som støtte til gjennomføringa.
- Les fagteksten: Elevperspektivet i modellering.
- Skriv ut oppgaven «Pippi løfter hesten», og del ut ett eksemplar til hver gruppe under «aktivitet» i B – Samarbeid.
- Skriv ut planleggingsdokumentet, og del ut et eksemplar til alle under «Planlegge egen undervisning» i B – Samarbeid.
- Gi deltakerne beskjed om å gjøre A – Forarbeid før dere møtes til B – Samarbeid.
A – Forarbeid
- Les fagteksten: Elevperspektivet i modellering (pdf).
- Svar på følgende spørsmål:
- Hvordan skiller lærerrollen seg i arbeid med modelleringsoppgaver fra hvordan din rolle er som lærer i arbeid med andre typer matematikkoppgaver? Hva er likt? Hva er forskjellig?
- Hvorfor kan modelleringsoppgaver være utfordrende for elevene?
Ta med notatene til B – Samarbeid.
B – Samarbeid
Gruppearbeid knyttet til forarbeid (20 minutter)
Del inn i grupper på 3-4 personer. Behold disse gruppene også i arbeidet med «aktivitet» og «diskusjon».
- Diskuter teksten dere leste i forarbeidet med utgangspunkt i spørsmålene dere har svart på.
- Drøft hvordan dere skal bevisstgjøre elevene på modelleringsprosessen. Vurder om dere vil ta utgangpunkt i Blum og Ferri sine punkter, eller Madsen og Eriksen sin tomme modelleringssyklus.
Aktivitet (25 minutter)
Gjør oppgaven «Pippi løfter hesten».
Diskusjon (25 minutter)
- Hvordan kan dere legge til rette for at elevene kommer i gang med oppgaven?
- Hvor kan elevene møte utfordringer i arbeid med oppgaven?
Planlegge egen undervisning (20 minutter)
Planlegg ei undervisningsøkt der elevene skal arbeide med oppgaven «Pippi løfter hesten».
- Bruk planleggingsdokumentet.
- Vurder hvordan du skal gjøre elevene bevisste på modelleringsprosessen, med utgangspunkt i gruppearbeidet tidligere denne økta.
Undervisningen skal gjennomføres før dere møtes til D – Etterarbeid.
C – Utprøving
Gjennomfør den planlagte aktiviteten før dere møtes til D – Etterarbeid.
Etter utprøving reflekterer du over:
- Hvordan opplevde du at elevene klarte å ta i bruk bevisstgjøringen (Blum og Ferri sine punkter eller den tomme modelleringssyklusen) dere valgte å bruke?
Ta notater og ta disse med til D – Etterarbeid.
D – Etterarbeid
Del erfaringer i grupper (20 minutter)
Diskuter i grupper:
- Ta utgangspunkt i egne notater fra C – Utprøving. Hvordan fungerte den planlagte undervisningen?
- Hvordan kan vi hjelpe elevene videre med å forstå hvordan de skal gå fram i møte med modelleringsoppgaver?
Oppsummering i plenum (20 minutter)
- Gruppene presenter momenter fra gruppediskusjonen.
Veien videre (5 minutter)
Neste modul handler om modelleringsoppgaver. Hvordan dere kan lage og velge ut gode modelleringsoppgaver står sentralt.
Se gjennom Oversikt og A – Forarbeid i modul 3.