Modul 2: Elevperspektivet i modellering

Oversikt

155 minutter

Målet med denne modulen er å kunne bevisstgjøre elevene på hva de skal gjøre når de arbeider med en modelleringsoppgave.

Ressurser

Forberedelse for alle deltakerne

  • Les målet for modulen.
  • Gjør A – Forarbeid før dere møtes til B – Samarbeid.

Forberedelse for den som leder modulen

  • Les gjennom hele modulen, og forbered deg på å lede B – Samarbeid og D – Etterarbeid.
  • Se gjennom presentasjonen til modulen. Den bruker dere som støtte til gjennomføringa.
  • Les fagteksten: Elevperspektivet i modellering.
  • Skriv ut oppgaven «Pippi løfter hesten», og del ut ett eksemplar til hver gruppe under «aktivitet» i B – Samarbeid.
  • Skriv ut planleggingsdokumentet, og del ut et eksemplar til alle under «Planlegge egen undervisning» i B – Samarbeid.
  • Gi deltakerne beskjed om å gjøre A – Forarbeid før dere møtes til B – Samarbeid.

A – Forarbeid

20 minutter
Individuelt
  • Les fagteksten: Elevperspektivet i modellering (pdf).
  • Svar på følgende spørsmål:
    1. Hvordan skiller lærerrollen seg i arbeid med modelleringsoppgaver fra hvordan din rolle er som lærer i arbeid med andre typer matematikkoppgaver? Hva er likt? Hva er forskjellig?
    2. Hvorfor kan modelleringsoppgaver være utfordrende for elevene?

Ta med notatene til B – Samarbeid.

B – Samarbeid

90 minutter
Grupper og individuelt

Gruppearbeid knyttet til forarbeid (20 minutter)

Del inn i grupper på 3-4 personer. Behold disse gruppene også i arbeidet med «aktivitet» og «diskusjon».

  • Diskuter teksten dere leste i forarbeidet med utgangspunkt i spørsmålene dere har svart på.
  • Drøft hvordan dere skal bevisstgjøre elevene på modelleringsprosessen. Vurder om dere vil ta utgangpunkt i Blum og Ferri sine punkter, eller Madsen og Eriksen sin tomme modelleringssyklus.

Aktivitet (25 minutter)

Gjør oppgaven «Pippi løfter hesten».

Diskusjon (25 minutter)

  • Hvordan kan dere legge til rette for at elevene kommer i gang med oppgaven?
  • Hvor kan elevene møte utfordringer i arbeid med oppgaven?

Planlegge egen undervisning (20 minutter)

Planlegg ei undervisningsøkt der elevene skal arbeide med oppgaven «Pippi løfter hesten».

  • Bruk planleggingsdokumentet.
  • Vurder hvordan du skal gjøre elevene bevisste på modelleringsprosessen, med utgangspunkt i gruppearbeidet tidligere denne økta.

Undervisningen skal gjennomføres før dere møtes til D – Etterarbeid.

C – Utprøving

Ei undervisningsøkt
Individuelt

Gjennomfør den planlagte aktiviteten før dere møtes til D – Etterarbeid

Etter utprøving reflekterer du over:

  • Hvordan opplevde du at elevene klarte å ta i bruk bevisstgjøringen (Blum og Ferri sine punkter eller den tomme modelleringssyklusen) dere valgte å bruke?

Ta notater og ta disse med til D – Etterarbeid.

D – Etterarbeid

45 minutter
Grupper og plenum

Del erfaringer i grupper (20 minutter)

Diskuter i grupper:

  • Ta utgangspunkt i egne notater fra C – Utprøving. Hvordan fungerte den planlagte undervisningen?
  • Hvordan kan vi hjelpe elevene videre med å forstå hvordan de skal gå fram i møte med modelleringsoppgaver?

Oppsummering i plenum (20 minutter)

  • Gruppene presenter momenter fra gruppediskusjonen.

Veien videre (5 minutter)

Neste modul handler om modelleringsoppgaver. Hvordan dere kan lage og velge ut gode modelleringsoppgaver står sentralt.

Se gjennom Oversikt og A – Forarbeid i modul 3.