Modul 3: Modelleringsoppgaver
Oversikt
Målet med denne modulen er å kunne finne og lage gode modelleringsoppgaver til elevene.
Ressurser
- Fagtekst: Modelleringsoppgaver (pdf)
- Planleggingsdokument (pdf)
- Planleggingsdokument med forklarende tekst (pdf)
- Presentasjon til modulen (PowerPoint)
Forberedelse for alle deltakerne
- Les målet for modulen.
- Gjør A – Forarbeid før dere møtes til B – Samarbeid.
Forberedelse for den som leder modulen
- Les gjennom hele modulen, og forbered deg på å lede B – Samarbeid og D – Etterarbeid.
- Se gjennom presentasjonen til modulen. Den bruker dere som støtte til gjennomføringen.
- Les fagteksten: Modelleringsoppgaver.
- Skriv ut planleggingsdokumentet, og del ut et eksemplar til alle under «Planlegge egen undervisning» i B – Samarbeid.
- Gi deltakerne beskjed om å gjøre A – Forarbeid før dere møtes til B – Samarbeid.
A – Forarbeid
- Les fagteksten: Modelleringsoppgaver (pdf).
- Noter ned eventuelle spørsmål du har rundt de seks kriteriene for en god modelleringsoppgave.
Ta notater og ta dem med til B - Samarbeid.
B – Samarbeid
Gruppearbeid knyttet til forarbeid (20 minutter)
Del inn i grupper på 3-4 personer. Behold disse gruppene resten av modulen.
- Diskuter teksten dere leste.
- Drøft de seks kriteriene for gode modelleringsoppgaver, og få en felles forståelse på gruppa om de ulike kriteriene.
Aktivitet (25 minutter)
Dere skal nå endre en oppgave slik at den blir en modelleringsoppgave. Dere skal senere i modulen planlegge ei undervisningsøkt der elevene skal arbeide med denne modelleringsoppgaven.
- Let i lærebøker i matematikk og finn en oppgave som dere ønsker å ta utgangspunkt i.
- Endre oppgaven slik at den oppfyller de seks kriteriene for en god modelleringsoppgave.
Planlegge egen undervisning (45 minutter)
- Planlegg ei undervisningsøkt der elevene skal arbeide med modelleringsoppgaven dere har utviklet. Bruk planleggingsdokumentet.
C – Utprøving
Gjennomfør den planlagte aktiviteten før dere møtes til D – Etterarbeid.
Etter utprøving reflekterer du over:
- Hva fungerte bra med oppgaven?
- Er det noe du vil endre med oppgaven eller med gjennomføringa?
Ta notater og ta disse med til D – Etterarbeid.
D – Etterarbeid
Del erfaringer i grupper (20 minutter)
Diskuter i grupper:
- Bruk 5 minutter først til å dele erfaringer fra undervisningsøkta med hverandre.
- Hvordan ønsker dere å arbeide videre med modellering? Tenk både på hva du som lærer trenger og hva elevene trenger, slik at elevene får bedre utbytte av å arbeide med modelleringsoppgaver.
Oppsummering i plenum (20 minutter)
- Gruppene presenterer momenter fra gruppediskusjonen.
Veien videre (5 minutter)
- Om dere har bestemt en ny pakke å arbeide med, gjør A – Forarbeid i første modul.