Modul 3: La elevene løse oppdraget
Oversikt
Målet med denne modulen er å ferdigstille et undervisningsopplegg etter Modellen for utvidet klasserom, knyttet til oppdraget dere lagde i modul 1. Dere skal gjennomføre og evaluere undervisningsopplegget.
Ressurser
- Planleggingsark med eksempel, modul 3 (pdf)
- Planleggingsark for eget opplegg (fra modul 1)
- Presentasjon til modulen (PowerPoint)
Forberedelse for alle deltakerne
- Les målet for modulen nøye.
- Gjør A – Forarbeid før dere møtes til B – Samarbeid.
- Ta med ditt eget planleggingsark til B – Samarbeid og D – Etterarbeid.
Forberedelse for den som leder modulen
- Les gjennom hele modulen, og forbered deg på å lede B – Samarbeid og D – Etterarbeid.
- Se gjennom presentasjonen som skal brukes under gjennomføringa av modulen.
- Skriv ut Planleggingsark med eksempel, modul 3 til deltakerne, hvis de ikke jobber digitalt.
- Gi deltakerne beskjed om å gjøre A – Forarbeid før dere møtes til B – Samarbeid.
- Minn deltakerne på å ta med sitt eget planleggingsark til B – Samarbeid og D – Etterarbeid.
A – Forarbeid
Les nøye gjennom planleggingsarket ditt der du har laget et oppdrag, avdekket hvilke kunnskaper og ferdigheter elevene trenger for å løse oppdraget og beskrevet hva ei god løsning på oppdraget inneholder. Ta med arket til B – Samarbeid.
B – Samarbeid
Faglig påfyll (10 min)
Gå gjennom innholdet i PowerPoint-presentasjonen i fellesskap.
Gruppearbeid (30 min)
Gruppeoppgave: Øve på å planlegge aktiviteter ut ifra de ulike kunnskapene og ferdighetene et oppdrag krever av elevene (del ut Planleggingsark med eksempel, modul 3). Oppsummer i plenum.
Planlegg egen undervisning (30 min)
Ta utgangspunkt i kunnskapene og ferdighetene elevene trenger for å kunne løse oppdraget, og fyll ut siste kolonne i Planleggingsark for eget opplegg.
Planlegg gjennomføringa (10 min)
Diskuter når det er hensiktsmessig å gjennomføre de ulike oppleggene dere har planlagt.
Avtal et tidspunkt for D – Etterarbeid der dere skal dele erfaringer fra utprøvinga av oppleggene.
C – Utprøving
Gjennomfør det planlagte undervisningsopplegget.
D – Etterarbeid
Del erfaringer i grupper (20 min)
Hver person forteller kort:
- Hva synes du om å planlegge og gjennomføre et undervisningsopplegg etter Modellen for utvidet klasserom?
- Hvilke fordeler vil du trekke fram?
- Hvilke utfordringer oppsto?
- Hvordan vurderer du elevenes motivasjon og læringsutbytte i dette undervisningsopplegget?
- Hvilke justeringer vil du gjøre før neste gjennomføring for at opplegget skal fungere enda bedre?
Diskuter hvilke av oppleggene dere ønsker å bruke igjen, og forbered dere på å dele erfaringer med disse oppleggene.
Refleksjon i plenum (15 min)
- Hver gruppe deler erfaringer med oppleggene de ønsker å bruke igjen.
- Bli enige om hvilke opplegg som skal implementeres i årsplanene.
- Trinn?
- Tid på året?
Tenk-par-del (12 min)
Hvordan kan du bruke Modellen for utvidet klasserom i din framtidig undervisningsplanlegging?
Tips til veien videre (8 min)
Flere lærere sier at det kan være vanskelig å vurdere elevene når undervisninga preges av elevstyrt arbeid, spesielt når elevene jobber i grupper. Pakken Vurdering i naturfag fokuserer på hvordan dere kan få oversikt over elevenes læring underveis og til slutt når de jobber på denne måten.