Modul 2: Oppgaver som fremmer kommunikasjon
Oversikt
Målet med denne modulen er at dere skal få innsikt i hvordan dere kan velge oppgaver som er et godt utgangspunkt for matematiske samtaler. I tillegg skal dere kunne vurdere og endre mulighetene som finnes i en oppgave.
Ressurser
- Artikkel: Kognitive krav i matematikkoppgaver (pdf)
- Undervisningsnotat til C – Utprøving (pdf)
- Presentasjon til modulen (PowerPoint)
Forberedelse for alle deltakere
- Les målet for modulen.
- Gjør A – Forarbeid individuelt før dere starter med B – Samarbeid.
Forberedelse for den som leder modulen
- Les gjennom hele modulen og forbered deg på å lede B – Samarbeid og D – Etterarbeid.
- Se gjennom PowerPoint-presentasjon til B – Samarbeid. Den skal brukes til arbeidet.
- Gi deltakerne beskjed om å gjøre A – Forarbeid individuelt før de starter med B – Samarbeid.
- Kopier opp undervisningsnotat til B – Samarbeid.
A – Forarbeid
Les artikkelen Kognitive krav i matematikkoppgaver, svar på refleksjonsspørsmålene nedenfor og ta med notater til B – Samarbeid.
- Hva kjennetegner de oppgavene du bruker mest tid på i egen undervisning?
- Noter tre egenskaper som du, etter å ha lest artikkelen, mener er viktig for at oppgaver skal kunne være godt egnet som grunnlag for faglige diskusjoner i matematikk.
B – Samarbeid
Oppsummer forarbeidet i grupper (20 minutter)
- Se over notatene dine fra A – Forarbeid.
- Hva kjennetegner oppgaver som kan være et godt grunnlag for faglige diskusjoner i matematikk?
- Hvordan kan man endre oppgaver, slik at de kan egne seg bedre for matematiske diskusjoner?
Faglig påfyll (15 minutter)
PowerPoint-presentasjonen inneholder lysark med hovedpunkter fra artikkelen.
Hvordan videreutvikle en oppgave? (20 minutter)
PowerPoint-presentasjonen inneholder et eksempel på hvordan en lærebok-oppgave med lave kognitive krav kan videreutvikles for å heve de kognitive kravene. Dere skal arbeide med oppgaven og i etterkant vurdere dette ut fra noen kjennetegn på kognitivt krevende oppgaver. Oppsummer i plenum.
Planlegge egen undervisning (35 minutter)
Planlegg en undervisningsøkt hvor fokus er å bruke oppgaver med høye kognitive krav. Se eksempler i artikkelen.
Bruk undervisningsnotatet i planlegging, gjennomføring og refleksjon (se presentasjonen). Planlegging skal foregå i grupper.
Aktiviteten gjennomføres med elever før neste samling.
C – Utprøving
Gjennomfør den planlagte aktiviteten.
Etter gjennomføringen skal du reflektere over:
- Hvordan fungerte oppgaven du valgte?
- Oppstod det muligheter for matematiske diskusjoner? I så fall på hvilken måte?
- Opplevde du noen gylne øyeblikk?
Ta notater og ta med disse til D - Etterarbeid.
D – Etterarbeid
Del erfaringer i gruppe (15 minutter)
Del erfaringer, refleksjoner og gylne øyeblikk.
Oppsummer i plenum (15 minutter)
Del erfaringer i plenum.
Veien videre
Neste modul kan for eksempel være «Samtaletrekk».
Dersom dere har tid kan dere gjøre A – Forarbeid i neste modul nå.
Dere kan også gjennomføre enda ei økt med vekt på å bearbeide oppgaver fra læreboka.