Modul 2: Tverrfaglige temaer
Oversikt
Ressurser
- Oppdrag: Hinderløype (pdf)
- Presentasjon til modulen (PowerPoint)
Forberedelse for alle deltakerne
- Les målet for modulen.
- Gjør A – Forarbeid individuelt før dere starter med B – Samarbeid.
Forberedelse for den som leder modulen
- Les gjennom hele modulen, og forbered deg på å lede B – Samarbeid og D – Etterarbeid.
- Se gjennom PowerPoint-presentasjonen som skal brukes under gjennomføringa av modulen.
- Gi deltakerne beskjed om å gjøre A – Forarbeid individuelt før de starter med B – Samarbeid.
Forberedelse til B – Samarbeid:
- Skriv ut oppdraget til hvert par, hvis de ikke jobber digitalt:
- Gi beskjed til deltakerne om å ha med en mobil enhet (pc, nettbrett, telefon) som er på nett.
A – Forarbeid
Les om de tre tverrfaglige temaene i overordnet del av læreplanen.
Velg ett av temaene og finn et eksempel fra egen undervisning som kan knyttes til dette.
Noter noen stikkord slik at du kan dele eksemplet i B – samarbeid.
B – Samarbeid
Oppsummer forarbeidet (20 min)
Gå sammen i grupper på tre–fire personer og ta fram notatene fra forarbeidet.
Si kort hvilket tema dere har valgt og del eksempler fra egen undervisning.
Hver gruppe deler innspill fra gruppediskusjonen i plenum.
Faglig påfyll (15 min)
Gå gjennom faglig påfyll og gruppeoppgave om tre tverrfaglige temaene i overordnet del av læreplanverket og i læreplaner for fag LK20.
Aktivitet (10 min)
Jobb sammen i par og løs oppgaven Hvem skal ut?
Refleksjon (15 min)
Jobb sammen i grupper og diskuter hvordan aktiviteten Hvem skal ut? kan være relevant for ett eller flere av de tre tverrfaglige temaene i naturfag.
Velg et annet fag enn naturfag og diskuter hvordan aktiviteten kan være relevant for et eller flere av de tre tverrfaglige temaene i det faget.
Oppdrag (20 min)
Les oppdraget som dere får utdelt. Diskuter hvordan oppdraget kan være relevant for ett eller flere av de tre tverrfaglige temaene i naturfag.
Velg et annet fag enn naturfag og diskuter hvordan oppdraget kan være relevant for et eller flere av de tre tverrfaglige temaene i det faget.
Planlegg egen undervisning (15 min)
- Lag en «hvem skal ut»-oppgave innen et valgfritt tema og trinn/nivå. NB: Det skal ikke være en fasit på oppgaven.
- Bruk læreplanen LK20 og velg ett eller flere av de tverrgående temaene oppgaven skal være knyttet til.
- Beskriv hvordan oppgaven kan være relevant for ett eller flere av de tre tverrfaglige temaene i naturfag
- Beskriv hvordan oppgaven kan være relevant for ett eller flere andre fag og koples til de tverrfaglige temaene i faget.
Aktiviteten skal gjennomføres med elever før neste samling.
C – Utprøving
Gjennomfør oppgaven Hvem skal ut? med elevene dine.
Vurder:
- Hvordan fungerte oppgaven?
- Hvordan mener du at oppgaven var relevant for ett eller flere av de tre tverrfaglige temaene i naturfag?
- Hvilke andre fag mener du oppgaven var relevant for og hvordan den kan koples til de tverrfaglige temaene i faget?
D – Etterarbeid
Del i grupper (15 min)
Hver person deler kort erfaringene sine fra utprøvinga og forteller om i hvilken grad de mener oppgaven kan være relevant for ett eller flere av de tre tverrfaglige temaene i naturfag og et annet fag. Gruppen velger et eksempel de vil dele i plenum.
Oppsummer i plenum (10 min)
Oppsummer i plenum der hver gruppe forteller hva de snakket om.
Tenk-par-del (12 min)
Hvordan kan du jobbe med de tverrfaglige temaene i din fremtidige undervisningspraksis?
Veien videre (5 min)
Velg en ny modul som dere vil jobbe videre med.
Se gjennom Introduksjon og A – Forarbeid i neste modul.