Modul 1: Naturfaglig kompetanse
Oversikt
Målet med denne modulen er bli bevisst på hva naturfaglig kompetanse er og reflektere over hvordan undervisninga kan gi elevene naturfaglig kompetanse.
Ressurser
- Presentasjon til modulen (PowerPoint)
- Skjema kompetanser (pdf)
- Klimamat-bilder (pdf)
- Tilleggsinformasjon om matproduksjon (pdf)
Forberedelse for alle deltakerne
- Les målet for modulen nøye.
- Gjør A – Forarbeid individuelt før dere starter med B – Samarbeid.
Forberedelse for den som leder modulen
- Les gjennom hele modulen, og forbered deg på å lede B – Samarbeid og D – Etterarbeid.
- Se gjennom PowerPoint-presentasjonen som skal brukes under gjennomføringa av modulen.
- Gi deltakerne beskjed om å gjøre A – Forarbeid før de starter med B – Samarbeid.
Forberedelse til B – Samarbeid:
- Skriv ut Klimamat-bilder til grupper på tre deltakere. Klipp ut (laminer gjerne) bildene på arket, og legg dem i en konvolutt. Hvert par skal få utdelt hver sin konvolutt med disse bildene.
- Skriv ut arket Tilleggsinformasjon om matproduksjon til grupper på tre deltakere.
- Skriv ut Skjema kompetanser til alle deltakerne, som de skal få utdelt i under faglig påfyll i B – Samarbeid.
A – Forarbeid
Læreplanene inneholder kompetansemål som angir mål for hva elever og lærlinger skal kunne mestre etter endt opplæring på utvalgte trinn. Les fagets relevans og sentrale verdier i naturfaglæreplanen.
- Noter noen stikkord om hva du legger i naturfaglig kompetanse.
Noter ned tankene dine og ta med notatene dine til B – Samarbeid. De skal brukes i videre diskusjon.
B – Samarbeid
Oppsummer forarbeidet (15 minutter)
Gå sammen i grupper på tre–fire personer og ta fram notatene fra forberedelsen.
Se på grubletegningen på neste side og diskuter:
- Hvilken/hvilke påstand(er) er dere mest enig i?
- Hva er naturfaglig kompetanse?
Gjør dere klar til å dele innspill fra gruppediskusjonen i plenum.
Hver gruppe deler innspill fra gruppediskusjonen i plenum
Faglig påfyll (15 minutter)
Gå gjennom faglig påfyll og gruppeoppgave om kompetansebegrepet i læreplanene.
Aktivitet (30 minutter)
Jobb sammen i grupper og løs rangeringsoppgaven knyttet til problemstillingen: Hvordan velge klimasmart mat?
Refleksjon (15 minutter)
Jobb sammen i grupper og diskuter hvilke kompetanser elevene får gjennom aktiviteten: Hvordan velge klimasmart mat?
Planlegg egen undervisning (15 minutter)
- Lag en rangeringsoppgave knyttet til et eller flere kompetansemål for valgt tema og trinn (eller bruk oppgaven klimavennlig mat).
- Bruk skjemaet og bestem hvilke kunnskaper og ferdigheter elevene skal tilegne seg og hvordan de skal anvende disse.
Oppgaven skal gjennomføres med elever før D – Etterarbeid.
C – Utprøving
- Gjennomfør rangeringsoppgave med elevene dine.
- Vurder i hvilken grad aktiviteten ga elevene kompetansen du hadde skissert i skjemaet.
D – Etterarbeid
Del i grupper (15 minutter)
Hver person deler kort erfaringene sine fra utprøvingen og forteller om i hvilken grad aktiviteten ga elevene kompetansen som var skissert i skjemaet under planleggingen. Gruppen velger et eksempel de vil dele i plenum.
Oppsummer i plenum (10 minutter)
Oppsummer i plenum der hver gruppe forteller hva de snakket om.
Tenk-par-del (15 minutter)
Hvordan kan du bruke skjemaet i din fremtidige undervisningspraksis?
Veien videre (5 minutter)
Velg en ny modul som dere vil jobbe videre med. Se gjennom Introduksjon og A – Forarbeid i neste modul.