Modul 1: Hva er representasjoner i matematikk?
Oversikt
Målet med denne modulen er å bli bevisst på hva representasjoner i matematikk er og hvilke ulike typer representasjoner som finnes.
Ressurser
- Artikkel Ulike uttrykksformer i matematikk (pdf)
- Undervisningsnotat (pdf)
- Presentasjon til modulen (PowerPoint)
Forberedelse for alle deltakerne
- Les målet for modulen nøye.
- Gjør A – Forarbeid før dere starter med B – Samarbeid.
Forberedelse for den som leder modulen
- Les gjennom hele modulen, og forbered deg på å lede B – Samarbeid og D – Etterarbeid.
- Se gjennom presentasjonen til modulen. Den bruker dere som støtte til gjennomføringa.
- Be deltakerne gjøre A – Forarbeid før dere starter med B – Samarbeid.
- Finn fram aktuelt konkretiseringsmateriell.
- Kopier undervisningsnotat til deltakerne
A – Forarbeid
Les artikkelen Ulike uttrykksformer i matematikk.
Se gjennom læreboka dere bruker i matematikk og lag en oversikt over i hvor stor grad de ulike representasjonstypene blir brukt i boka. Noter hvilke typer representasjoner du bruker oftest i din undervisning.
Ta notater, og ta disse med til B – Samarbeid.
B – Samarbeid
Gruppearbeid knyttet til forarbeid (20 minutter)
Arbeid i grupper på 3-4 lærere.
Ta utgangspunkt i notatene fra A – Forarbeid. Diskuter følgende:
-
Hvilke fem typer representasjoner blir beskrevet i artikkelen?
Dyp forståelse for partall og oddetall er essensielt i arbeid med tallforståelse og matematikk. For å utvikle god forståelse for partall og oddetall vil det være avgjørende å bruke ulike representasjoner.
-
Gi eksempler på representasjoner av partall og oddetall innenfor de fem ulike typene som beskrives i artikkelen.
Knytt teori til erfaringer og egen praksis (25 minutter)
Ta utgangspunkt i A – Forarbeid. Diskuter følgende i grupper:
-
Hvordan kan vi sikre at elevene presenteres for alle typer representasjoner i undervisningen.
-
Hvilke momenter fra arbeidet med modulen så langt kan være med å styrke din praksis videre?
Addisjon med partall og oddetall (30 minutter)
Arbeid parvis.
Bruk de fem typene representasjoner for partall og oddetall til å undersøke om vi får partall eller oddetall dersom vi adderer:
- Partall og partall
- Oddetall og partall
- Oddetall og oddetall.
Vis resultatene ved hjelp av alle representasjonstypene.
Presenter og sammenlign representasjonene i plenum.
Planlegg egen undervisning (45 minutter)
Arbeid trinnvis (basert på trinn).
Planlegg ei undervisningsøkt med et valgfritt matematisk objekt. I planleggingen kan dere gjerne bruke det vedlagte undervisningsnotatet.
Krav til økta: Legg til rette for en aktivitet hvor elevene undersøker et problem/en oppgave knyttet til valgte matematiske objekt.
Sørg for at alle representasjonstypene blir presentert i løpet av økta.
C – Utprøving
Gjennomfør den planlagte aktiviteten der du bruker representasjonstypene. Under gjennomføringa skal du reflektere over:
- Hvordan fungerte oppgaven du valgte?
- Hvordan er elevene i stand til å bruke ulike representasjonstyper i eget arbeid?
- Hvordan klarte du å legge til rette for bruk av de ulike representasjonstypene gjennom økta?
D – Etterarbeid
Del erfaringer i grupper (20 minutter)
Diskuter følgende spørsmål i grupper:
- Hvordan fungerte oppgaven du/dere valgte?
- Hvordan er elevene i stand til å bruke ulike representasjonstyper i eget arbeid?
- Hvordan klarte du/dere å legge til rette for bruk av de ulike representasjonstypene gjennom økta?
Løft fram et gyllent øyeblikk og et moment som kunne bedret undervisningsøkta gruppevis.
Oppsummer i plenum (15 minutter)
Del gylne øyeblikk og forbedringsmomenter i plenum.
Veien videre (10 minutter)
Neste modul handler om å oversette mellom ulike representasjoner. Se gjennom Oversikt og A – Forarbeid i neste modul.