Modul 1: Hva er dybdelæring?
Oversikt
Målet med denne modulen er å reflektere over hva dybdelæring er og hva det har å si for undervisninga di.
Ressurser
- Artikkel: Dybdelæring (pdf)
- Presentasjon til modulen (PowerPoint)
- Begrepskort (pdf)
- Dybdelæring figur (pdf)
Forderedelse for alle deltakerne
- Les målet for modulen nøye.
- Gjør A – Forarbeid individuelt før dere starter med B – Samarbeid.
Forderedelse for den som leder modulen
- Les gjennom hele modulen, og forbered deg på å lede B – Samarbeid og D – Etterarbeid.
- Se gjennom presentasjonen som støtter dere i gjennomføringa av modulen.
- Skriv ut artikkelen Dybdelæring til alle deltakerne (dere kan eventuelt lese teksten digitalt, men da bør dere kunne markere i teksten med et kommentarverktøy e.l.).
- Gi deltakerne beskjed om å gjøre A – Forarbeid før dere starter med B – Samarbeid.
Forberedelse til B – Samarbeid
- Skriv ut Begrepskort (pdf) til grupper på tre deltakere. Klipp ut (laminer gjerne) begrepene på arket og legg dem i en konvolutt. Hvert par skal få utdelt hver sin konvolutt med disse begrepene.
- Skriv ut Dybdelæring figur (pdf) til alle deltakerne, som de skal få utdelt i oppstarten av B – Samarbeid.
A – Forarbeid
Les artikkelen Dybdelæring (pdf). Svar på følgende refleksjonsspørsmål om innholdet i artikkelen:
- Hva var kjent for deg?
- Hva var nytt?
- Har du vektlagt noe av dette i undervisningen din?
Ta med artikkelen og notatene til B – Samarbeid. Dere skal bruke dette i videre diskusjon.
B – Samarbeid
Oppsummer forarbeid (15 min)
Bruk notatene fra A – Forarbeid og diskuter i grupper på tre–fire personer:
- Hva var kjent for deg?
- Hva var nytt?
- Har du vektlagt noe av dette i undervisningen din?
Hver gruppe presenterer så kort hva de har snakket om.
Faglig påfyll (20 min)
Gå gjennom i presentasjonen sammen og gjør innlagte diskusjonsoppgaver underveis.
Aktivitet: Forklar begrepet (10 min)
Samarbeid i grupper på tre, i rollen som elever. Hver gruppe får en konvolutt med kort:
- Én på gruppa forklarer begrepet på kortet med egne ord uten å bruke begrepet, mens de andre to gjetter seg fram.
- For hvert nye kort bytter dere på hvem som forklarer.
- Hvor mange av begrepene klarer gruppa å gjette seg fram til i løpet av tre minutter?
Oppsummer i plenum:
Hvordan gikk det? Var det noen av begrepene som var vanskelige å forklare? Hvorfor? Forslag til hvordan vi kan forklare dette begrepet?
Diskuter i grupper (15 min)
- Diskuter i grupper (3 min)
Tenk på ordkoblingsoppgaven. Kan en slik oppgave bidra til at elevene organiserer kunnskap i nettverk (gjør koblinger / ser sammenhenger)? Hvorfor / hvorfor ikke? Hvilke tilpasninger kan eventuelt gjøres?
- Diskuter i grupper (3 min)
Er det noen ferdigheter eleven kan ha behov for å øve på for å gjøre ordoppgaven? I så fall, hvilke?
- Diskuter i grupper (3 min)
Kan ordoppgaven legge til rette for holdninger som motivasjon og tro på egne evner? Hvorfor / hvorfor ikke? Hvilke tilpasninger kan eventuelt gjøres?
Forbered utprøving (15 min)
Velg en vilkårlig undervisningsøkt du skal gjennomføre.
1. Før økta: Lag en "Forklar begrepet"-oppgave til temaet for økta.
2. Etter økta: Analyser og noter hvordan det fungerte:
- Tilrettela oppgaven for organisering av kunnskap ved at elevene gjorde koblinger og så sammenhenger (anvendte kunnskap for å forklare/ fant fram til begrepene)? Hvorfor / hvorfor ikke?
- Hva tror du elevenes ferdigheter og holdninger hadde å si for hvordan oppgaven fungerte? Kom gjerne med forslag til tilpasninger.
C – Utprøving
Velg en vilkårlig undervisningsøkt du skal gjennomføre.
1. Før økta: Lag en "Forklar begrepet"-oppgave til temaet for økta.
2. Etter økta: Analyser og noter hvordan det fungerte:
- Tilrettela oppgaven for organisering av kunnskap ved at elevene gjorde koblinger og så sammenhenger (anvendte kunnskap for å forklare/ fant fram til begrepene)? Hvorfor/ hvorfor ikke?
- Hva tror du elevenes ferdigheter og holdninger hadde å si for hvordan oppgaven fungerte? Kom gjerne med forslag til tilpasninger.
D – Etterarbeid
Repeter målet med modulen.
Del i grupper (5 min):
Hvordan gjennomførte du begrepsoppgaven med elevene?
- Hvilket fag?
- Trinn?
- Tema?
- Hvilke begreper?
- Organisering?
Del i grupper (10 min):
Hvordan opplevde du at oppgaven fungerte?
- Tilrettela oppgaven for organisering av kunnskap ved at elevene gjorde koblinger og så sammenhenger (anvendte kunnskap for å forklare/ fant fram til begrepene)? Hvorfor / hvorfor ikke?
- Hva tror du elevenes ferdigheter og holdninger hadde å si for hvordan oppgaven fungerte? Kom gjerne med forslag til tilpasninger.
Gruppa forbereder deling i plenum (5 min):
Hver gruppe velger ett eksempel å gjennomføring av begrepsoppgaven som de vil dele i plenum:
- Tilrettela oppgaven for organisering av kunnskap ved at elevene gjorde koblinger og så sammenhenger (anvendte kunnskap for å forklare/ fant fram til begrepene)? Hvorfor / hvorfor ikke?
- Hvordan tror du elevenes ferdigheter og holdninger påvirket hvordan oppgaven fungerte? Forslag til tilpasninger?
Oppsummer i plenum (10 min):
Hver gruppe deler sitt eksempel. Si kort:
- Tilrettela oppgaven for organisering av kunnskap ved at elevene gjorde koblinger og så sammenhenger (anvendte kunnskap for å forklare/ fant fram til begrepene)? Hvorfor / hvorfor ikke?
- Hvordan tror du elevenes ferdigheter og holdninger påvirket hvordan oppgaven fungerte? Forslag til tilpasninger?
Repeter målet med modulen.
Tenk-par-del (10 min)
Hvordan kan du bruke dybdelæringsfiguren i fremtidig undervisningspraksis?
Veien videre (2 min)
Neste modul handler om å skille mellom overflatelæring og dybdelæring og å reflektere over dette i egen undervisning.
Se gjennom Introduksjon og A – Forarbeid i den modulen.