Modul 3: Naturfag for de yngste
Oversikt
Målet med denne modulen er å se det naturfaglige i barns sanseopplevelser og å lære om hvordan de ansatte kan ta tak i situasjonene som oppstår på en god måte.
Rammeplanmål:
Barnehagens arbeidsmåter
Personalet skal
- ta utgangspunkt i barnas erfaringer, interesser, synspunkter og initiativ i barnehagens daglige arbeid (…)
- gi barna varierte inntrykk og mulighet til å uttrykke seg på forskjellige måter
Kommunikasjon, språk og tekst
Barnehagen bidra til at barna
- videreutvikler sin begrepsforståelse og bruker et variert ordforråd
Personalet skal
- skape et variert språkmiljø der barna får mulighet til å oppleve glede ved å bruke språk og kommunisere med andre
- inkludere alle barna i språkstimulerende aktiviteter.
Natur, miljø og teknologi
Barnehagen bidra til at barna
-
opplever og utforsker naturen og naturens mangfold
Personalet skal
-
legge til rette for mangfoldige naturopplevelser og bruke naturen som arena for lek, undring, utforsking og læring
Ressurser
- Film: De yngste barna sanser omgivelsene (se A – Forarbeid)
- Artikkel: Naturfag for de yngste (pdf)
Forberedelse for alle deltakerne
- Les målet for modulen nøye, og se raskt gjennom hele modulen (A–D).
- Gjør A – Forarbeid før dere starter med B – Samarbeid.
Forberedelse for den som leder modulen
- Les gjennom hele modulen, og forbered deg på å lede B – Samarbeid og D – Etterarbeid.
- Gi deltakerne beskjed om å gjøre A – Forarbeid før dere starter med B – Samarbeid.
A – Forarbeid
Se filmen: De yngste barna sanser omgivelsene
Når du ser filmen: Tenk tilbake på egen praksis og prøv å finne eksempler på hvordan barna sanser omgivelsene og hvordan dette kan relateres til naturfag. Skriv ned noen av eksemplene og ta med til B – Samarbeid.
B – Samarbeid
1. Individuelt i gruppen – Lese artikkel (10 minutter)
Les artikkelen Naturfag for de yngste. Når du leser teksten: Tenk tilbake på egen praksis og prøv å finne eksempler på det som nevnes i teksten fra din hverdag. Skriv ned noen eksempler.
2. Gruppe – Diskutere artikkel og film sammen (20 minutter)
- Del med hverandre eksempler på naturfaglige sanseerfaringer hos barna fra egen praksis.
- Diskuter hvordan dere kan følge opp barns sanseerfaringer.
- Diskuter hvordan dere kan jobbe med korrekte betegnelser og bidra til et rikt språkmiljø.
- Ut fra diskusjonen: Skriv ned hva dere er gode på allerede og hva dere vil videreutvikle.
3. Planlegg utforskning (15 minutter)
I C – Utprøving skal dere se det naturfaglige i barns sansing av omgivelsene, og dere skal ta tak i situasjonene og fokusere på naturfag og språk.
- Planlegg en kort tur med barna utenfor barnehagens gjerder.
- Snakk sammen om hvordan dere skal følge opp barnas sanseerfaringer.
C – Utprøving
Gjennomfør aktiviteten som dere planla i B – Samarbeid
D – Etterarbeid
Del erfaringer i grupper (15 minutter)
Sett dere sammen i grupper og del erfaringene fra utprøvingen. Diskuter erfaringene deres i lys i av diskusjonene og forslagene dere kom frem til i B – Samarbeid.
Oppsummer i plenum (20 minutter)
Hver gruppe deler sine erfaringer. Diskuterer hvordan dere møter barns naturfaglige sanseerfaringer i hverdagen.
Veien videre (10 minutter)
Bestem hvilken pakke/modul dere vil ta som den neste. Se gjennom Oversikt og A – Forarbeid i neste modul.