Modul 2: Programmering
Oversikt
Målet med denne modulen er å utvikle kompetanse om hva programmering er, og hvordan personalet kan bruke programmering til å inspirere barna til realfaglig tenking og samtale.
Rammeplanen
Barnehagen skal legge til rette for at barna kan forbli nysgjerrige på naturvitenskapelige fenomener, oppleve tilhørighet til naturen og gjøre erfaringer med bruk av teknologi og redskaper.
Personalet skal sammen med barna utforske og eksperimentere med teknologi.
Barnehagen skal synliggjøre sammenhenger og legge til rette for at barna kan utforske og oppdage matematikk i teknologi, ved selv å være kreative og skapende.
Personalet skal bruke digitale verktøy for å inspirere barna til matematisk tenkning.
Ressurser
- Artikkel: Programmering i barnehagen (pdf)
- Planleggingsmal programmeringsaktivitet (Word)
Forberedelse for alle deltakerne
- Les målet for modulen nøye, og se raskt gjennom hele modulen (A – D).
- Gjør A – Forarbeid før dere starter med B – Samarbeid.
Forberedelse for den som leder modulen
- Les gjennom hele modulen, og forbered deg på å lede B – Samarbeid og D – Etterarbeid.
- I B - Samarbeid og D - Etterarbeid skal du lede diskusjonene.
A – Forarbeid
Les artikkelen Programmering i barnehagen.
Etter at du har lest teksten skal du skrive med stikkord:
- Hva handler programmering om?
- Hvilke erfaringer bør barna i barnehagen få med programmering?
Ta med notatene til B - Samarbeid.
B – Samarbeid
Gruppearbeid knyttet til forarbeid (10 minutter)
La alle i gruppa presentere sine stikkord fra det individuelle arbeidet.
Lag en felles liste med argumenter for hvorfor barnehagen bør introdusere programmering for barna.
Planlegg utprøving (20 minutter)
Jobb to og to sammen.
Forbered en aktivitet knyttet til programmering. Velg gjerne en av aktivitetene beskrevet i teksten, eller lag en selv. Bruk gjerne planleggingsmalen for programmeringsaktivitet. Diskuter grundig hvordan dere vil sikre at alle barna deltar aktivt, og hvordan aktiviteten kan både forenkles og utvides.
Fordel arbeidsoppgavene: å skaffe utstyr, dele barna inn i grupper og hvem som gjør hva.
Bli enig om hvordan dere skal dokumentere aktiviteten.
C – Utprøving
Gjennomfør aktiviteten knyttet til programmering slik dere planla i B - Samarbeid.
Dokumenter det barna gjør slik at dere kan diskutere dette i D - Etterarbeid. Dere kan for eksempel ta bilde underveis i aktiviteten, eller skrive ned utsagn fra barna.
D – Etterarbeid
Del erfaringer fra utprøvingen i grupper (30 minutter)
Sett dere sammen i grupper.
- Se på all dokumentasjon fra utprøvingen. Diskuter hva barna syntes var lett i aktiviteten og hva de syntes var vanskelig.
- Hva annet la dere merke til?
- I B - Samarbeid laget dere liste med argumenter for hvorfor barnehagen bør introdusere programmering for barna. Finn frem en slik liste. Med tanke på erfaringer fra utprøvingen: Er det noe dere vil endre på lista? Noen punkter dere vil ta bort, eller noen dere vil legge til? Hvorfor?
Veien videre (5 minutter)
Bli enige om veien videre, og se gjennom Oversikt og A – Forarbeid i neste modul.