Modul 5: Innhente data med digitale verktøy
Oversikt
Målet med denne modulen er å reflektere over hvordan ulike digitale verktøy kan brukes til å innhente data og hvilke ulike læringsutbytter elevene kan få av de ulike verktøyene når man jobber utforskende.
Ressurser
- Tabell til forsøk (pdf)
- Refleksjonstabell (pdf)
- Presentasjon til modulen (PowerPoint)
Forberedelse for alle deltakerne
- Les målet for modulen.
- Gjør A – Forarbeid individuelt før dere starter med B – Samarbeid.
Forberedelse for den som leder modulen
- Les gjennom hele modulen, og forbered deg på å lede B – Samarbeid og D – Etterarbeid.
- Se gjennom PowerPoint-presentasjonen som skal brukes under gjennomføringa av modulen.
- Gi deltakerne beskjed om å gjøre A – Forarbeid individuelt før de starter med B – Samarbeid.
Forberedelse til B – Samarbeid:
- Skriv ut tabellene til hver gruppe.
-
Det anbefales at dere gjennomfører datainnsamlingene, men dersom dere ikke har nødvendig utstyr kan dere se filmer av datainnsamlingene.
-
For å gjøre datainnsamlingsforsøkene trenger dere: digitalt termometer, datalogger med temperatursensor, kokeplate, 100–200 ml begerglass, vann, stoppeklokke, noe å notere med.
A – Forarbeid
Noter svar på følgende spørsmål:
- Hvilke digitale verktøy til å innhente data i naturfag har dere erfaring med?
- Hvilke fordeler og utfordringer har dere opplevd med de ulike verktøyene?
Ta med svarene/notatene dine til B – Samarbeid.
B – Samarbeid
Oppsummer forarbeidet i grupper (5 minutter)
Arbeid i grupper på tre–fire personer, og utveksle svarene deres fra A – Forarbeid: Skriv ned svar som stikkord på et felles ark.
Oppgave: faseoverganger i vann (30 minutter)
Gjennomfør den utforskende aktiviteten knyttet til faseoverganger i vann.
Fagdidaktisk refleksjon (20 minutter)
Jobb i grupper på fire. Diskuter følgende og noter svarene i refleksjonstabellen dere har fått utdelt.
- Hva lærte dere av aktiviteten? (ferdigheter og kunnskap)
- Hvilke utfordringer og fordeler med de to ulike verktøyene opplevde dere?
Hver gruppe deler sine erfaringer og opplevd utbytte i plenum.
Faglig påfyll (10 minutter)
Dere har nå brukt to ulike digitale verktøy for å måle temperatur:
- digitalt termometer
- digital datalogger med temperatursensor
Bruk figuren over utforskende arbeidsmåter og plasser de to verktøyene i sirkelen.
Oppsummering (10 minutter)
Gå gjennom sidene i presentasjonen sammen.
Planlegg egen undervisning (10 minutter)
Jobb individuelt eller i grupper:
- Planlegg en aktivitet der elevene må bruke digitale verktøy (kan være de to dere har prøvd i denne modulen eller noe annet) til datainnsamling.
- Skisser hvilket læringsutbytte aktiviteten skal gi elevene.
Aktiviteten skal gjennomføres med elever (C – Utprøving) før dere møtes til D – Etterarbeid.
C – Utprøving
Gjennomfør den planlagte aktiviteten der elevene må bruke digitale verktøy. Under gjennomføringa skal du reflektere over:
- Hvilket læringsutbytte opplevde du at aktiviteten ga elevene?
Noter tankene dine og forbered deg på å dele tanker og erfaringer når dere møtes til D – Etterarbeid.
D – Etterarbeid
Del erfaringer etter utprøving (20 minutter)
Del erfaringene fra utprøvingen i grupper på tre–fire deltakere.
- Forklar kort aktiviteten og hvilket bruke digitalt verktøy elevene brukte til datainnsamling.
- Hvilket læringsutbytte opplevde du at aktiviteten ga elevene?
På bakgrunn av erfaringsdelingen skal gruppen velge to konkrete eksempler på bruk av digitale verktøy i naturfag som dere syns fungerer godt.
Oppsummer i plenum (20 minutter)
Del eksemplene dere valgte ut i gruppediskusjonen.
Veien videre og neste modul (5 minutter)
Se gjennom Introduksjon og A – Forarbeid i det som blir deres neste modul.