Modul 3: Spørsmål som drivkraft for utforsking
Oversikt
Målet med denne modulen er å bli bevisst på hvordan spørsmål kan avgrenses for å utforske i naturfag.
Ressurser
- Artikkel: Å stille spørsmål som drivkraft i utforskende aktiviteter (pdf)
- Ark: Vurder spørsmål (pdf)
- Presentasjon til modulen (PowerPoint)
Forberedelse for alle deltakerne
- Les målet for modulen nøye.
- Gjør A – Forarbeid før dere starter på B – Samarbeid.
Forberedelse for den som leder modulen
- Les gjennom hele modulen, og forbered deg på å lede B – Samarbeid og D – Etterarbeid.
- Se gjennom presentasjonen til modulen. Den bruker dere som støtte til gjennomføringa.
- Gi deltakerne beskjed om å gjøre A – Forarbeid før dere starter på B – Samarbeid.
Forberedelse til B – Samarbeid:
- Skriv ut til alle deltakerne, dersom de ikke jobber digitalt:
- Artikkel: Å stille spørsmål som drivkraft i utforskende aktiviteter (pdf)
- Ark: Vurder spørsmål (pdf)
Forberedelse til D – Etterarbeid:
- Ta med eventuelle notater om erfaringer fra utprøvinga.
A – Forarbeid
Tenk på din egen naturfagundervisning. Hva kjennetegner et spørsmål som elevene kan finne svar på ved å utforske noe?
Noter ned på hver sin «gule lapp» tre eksempler på spørsmål som kan undersøkes, og ta lappene med til B – Samarbeid.
B – Samarbeid
Gruppearbeid knyttet til forarbeid (10 minutter)
Arbeid i grupper på tre–fire personer:
- Sorter spørsmålslappene etter om spørsmålene er lette eller vanskelige å utforske
- Diskuter hvorfor noen spørsmål er vanskelig å utforske
- Diskuter hvorfor noen spørsmål er lette å utforske
Teori og faglig påfyll (40 minutter)
- Diskuter hvordan dere kan utforske været på hjemstedet deres
- Gå gjennom eksemplet om å avgrense et spørsmål
- Formuler avgrensede spørsmål om været på hjemstedet deres
- Les artikkelen Å stille spørsmål som drivkraft i utforskende aktiviteter
- Konkret: Vurder spørsmål ved hjelp av tabell
- Oppsummer
Planlegg egen undervisning (30 minutter)
- Forbered å vise fritidseksemplet til elevene
- Forbered et tema dere skal jobbe med
- Finn fram gule lapper elevene skal bruke til å skrive spørsmål på
- Kopier opp vurderingsskjema elevene skal bruke for å vurdere spørsmålene sine
- Forbered hvordan du vil dele elevene inn grupper
- Ta utgangspunkt i det du diskuterte med kollegene dine om hva som kjennetegner spørsmål det er lett eller vanskelig å utforske. Forbered deg på å veilede elevene i å avgrense spørsmålene sine.
C – Utprøving
Gjennomfør den planlagte aktiviteten der du bruker fritidseksemplet og vurderingsarket. Under gjennomføringa skal du reflektere over:
- Hvordan fungerte overføring mellom fritidseksemplet og eget tema?
- Hva var utfordrende?
- Hva fungerte bra?
- Hvordan fungerte det å bruke vurderingsskjemaet?
D – Etterarbeid
Del erfaringer i grupper (20 minutter)
Del erfaringer fra utprøvinga. Ta utgangspunkt i refleksjonsspørsmålene:
- Hvilket tema valgte du å lage spørsmål til?
- Hvordan fungerte overføring mellom eksempelet med fritidsspørsmålet og eget tema?
- Hva var utfordrende?
- Hva fungerte bra?
- Hvordan fungerte det å bruke vurderingsskjemaet?
Oppsummer i plenum (10 minutter)
Hver gruppe deler et eksempel:
Tenk-par-del (12 minutter)
Hvordan kan du bruke den utforskende sirkelen i fremtidig undervisningspraksis til å vurdere spørsmål som kan brukes for å utforske?
- Tenk (2 minutter)
- Diskuter i par (5 minutter)
- Del i plenum (5 minutter)
Veien videre (3 minutter)
Se gjennom Introduksjon og A – Forarbeid i neste modul.