Modul1: Hva er teknologi?
Oversikt
Målet med denne modulen er å få kjennskap til hva teknologi i realfagene kan være og hvordan fagområdene matematikk, naturfag og teknologi innvirker på hverandre.
Videre er målet å kunne planlegge undervisning hvor elever bruker teknologi på en hensiktsmessig måte for å oppnå faglig kompetanse i realfagene.
Ressurser
- Artikkel: Teknologi i realfagene (pdf)
- Venn-diagram (pdf)
- Bildeark – hva er teknologi? (pdf)
- Presentasjon til modulen (PowerPoint)
Forberedelse for alle deltakere
- Les målet for modulen.
- Gjør A – Forarbeid før dere starter med B – Samarbeid.
Forberedelse for den som leder modulen
- Se gjennom hele modulen før dere starter arbeidet.
- Gjør deg kjent med presentasjonen som dere skal bruke under gjennomføringa av B – Samarbeid og D – Etterarbeid.
- Skriv ev. ut bildearket til aktiviteten i B – Samarbeid til hver gruppe hvis dere ikke klarer dere med å vise disse bildene i presentasjonen til modulen.
A – Forarbeid
Les artikkelen Teknologi i realfagene (pdf).
Reflekter over spørsmålene nedenfor og ta med deg notater til B – Samarbeid.
- Hvilken teknologi bruker du i din egen praksis?
- Er teknologien du bruker fagspesifikk eller ikke?
- Gi et eller to eksempler på undervisningsopplegg der du har brukt teknologi.
B – Samarbeid
Gruppearbeid knyttet til forarbeid (30 minutter)
På bakgrunn av A – Forarbeid skal dere i gruppe eller plenum lage en oversikt over hvilken teknologi dere bruker ved deres skole. Del gjerne inn oversikten etter om teknologien er fagspesifikk eller ikke. Oversikten kan gjerne lages i et venn-diagram.
Hver deltaker presenterer kort et undervisningsopplegg der han/hun har tatt i bruk teknologi.
Aktivitet: Hva vil dere definere som teknologi? (15 minutter)
Gjennomfør aktiviteten som er beskrevet i presentasjonen.
Felles planlegging av egen undervisning (30 minutter)
Planlegg ei undervisningsøkt sammen der elevene skal ta i bruk teknologi for faglig læring. I planlegginga må dere tenke nøye gjennom hvordan teknologien skal brukes og hva hensikten med teknologien er.
Planlegginga skal foregå i gruppe, men deltakerne kan velge om de vil gjøre utprøvinga individuelt eller flere sammen.
C – Utprøving
Gjennomfør den planlagte undervisningsøkta der elevene bruker fagspesifikk teknologi. Under gjennomføringa skal du reflektere over:
- Hvilken hensikt/funksjon hadde teknologien i opplegget?
- Hadde det vært mulig å gjennomføre opplegget uten teknologi, eller med annen teknologi?
Det kan være en fordel om dere har mulighet til å observere under hverandres utprøving.
D – Etterarbeid
Del erfaringer i grupper (20 minutter)
Be deltakerne sette seg sammen i grupper og dele erfaringene sine fra utprøving. Ta utgangspunkt i refleksjonsspørsmålene fra C – Utprøving:
- Hvilken hensikt/funksjon hadde teknologien i opplegget?
- Hadde det vært mulig å gjennomføre opplegget uten teknologi, eller med annen teknologi?
Hver gruppe velger ut 2–3 tips/erfaringer de vil dele i plenum.
Oppsummer i plenum (10 minutter)
Gruppene deler sine tips/erfaringer i plenum. Diskuter deretter hvordan dere kan oppnå en mer bevisst bruk av teknologi i undervisninga.
Veien videre og neste modul (5 minutter)
Se gjennom Introduksjon og A – Forarbeid i neste modul.